THE IMPORTANCE OF OLEKSIY RATMANSKY’S ART FOR DEVELOPMENT OF UKRAINIAN BALLET AT THE END OF THE XX CENTURY

Keywords: Oleksiy Ratmansky, Ukrainian ballet, modern dance, ballet master art

Abstract

This article investigates the Kyiv work period of a dancer and a ballet master Oleksiy Ratmansky. By the will of fate, beginnings of the creative life of Oleksiy Ratmansky were related with Ukraine and city on river Dnipo – Kyiv. Future master of stage was born in Leningrad, but up to the age of ten years lived together with his family in Kyiv, because his father worked at Aerospace Institute of Kyiv Aviation Institute. After graduation of Moscow State Choreography School, O.Ratmansky returned to Kyiv and was hired by ballet troupe of Taras Shevchenko National Opera and Ballet Theatre of Ukraine. It was found that stage activity of the choreographer in 1986-1997 related to activities of metropolitan ballet troups (Taras Shevchenko National Opera and Ballet Theatre of Ukraine, Classical Ballet Theatre, State Opera and Ballet Theatre for Children and Youth). Also it was discovered that the artist played more than twenty roles in classical performances (“The Sleeping Beauty”, “Swan Lake”, “The Nutcracker”, “Cinderella”, “La fille mal gardée’, “Giselle”, “Chipollino”, “La Bayadère”, “Don Quixote”, “La Sylphide”), participated in Ukrainian and international dance contests (Donetsk, 1987; Moscow, 1992), actively toured with a troupe, was involved in Ukrainian-Canadian projects. First ballet experiments of Oleksiy Ratmansky were connected with Kyiv (“Duetto buffo №1, 2”, “Gavotte”, “Les Sylphides-88”, “Junier’s Cart or Picnic etc”), and then were developed and presented on stages of leading musical theatres of the world (Mariinsky Theatre, Bolshoi Theatre, Royal Danish Theatre, American Ballet Theatre etc). Unfortunately, art society wasn`t interested in the artist`s original art, and he was forced to seek job overseas. So, in the late 1990s a new phase in Oleksiy Ratmansky`s career, connected with West ballet, began. That was a powerful stimulus for a professional growth of the artist.

The Kyiv period of Oleksiy Ratmansky's work had a direct influence not only on the formation of the performing skills of the outstanding dancer and on the formation of the choreographer's style of one of the most outstanding masters of modern ballet theater, but also influenced on the development of Ukrainian ballet in the late XX  century and present time.

References

Список використаної літератури:
1. Борисенко О. У Санкт-Петербурзі вітають киянина. Театрально-концертний Київ. 1998. № 10. С. 12.
2. Варзацька М. «Я б удався до радикальних дій...» Театрально-концертний Київ. 1991. № 6. Сс. 16-17.
3. Гусарев К. «Поцелуй феи». Всегда ли он фатален? Зеркало недели. 1995. 24 февраля
URL: https://zn.ua/ART/potseluy_fei_vsegda_li_on_fatalen.html
4. Зубарева Н. Алексей Ратманский: Новая волна для старого Большого. Зеркало недели. 2003. 10 октября.
URL:https://zn.ua/SOCIUM/aleksey_ratmanskiy_novaya_volna_dlya_starogo_bolshogo.html
5. Зубарева Н. Алексей Ратманский: «Удача – дама непостоянная». День. 1998. 22 декабря.
URL: https://m.day.kyiv.ua/ru/article/kultura/aleksey-ratmanskiy-udacha-dama-nepostoyannaya
6. Зубарева Н. Жизнь, наполненная танцем. Зеркало недели. 1996. 5 января.
URL: https://zn.ua/ART/zhizn,_napolnennaya_tantsem.html
7. Зубарева Н. Имеем – не бережем, теряем – плачем. Зеркало недели. 1998. 4 декабря.
8. URL:https://zn.ua/ART/имеем_не_ бережем теряем плачем.html
9. Зубарева Н. Лелеют таланты. Зеркало недели. 1997. 18 апреля. URL: https://zn.ua/ART/leleyut_talanty
10. Макарова З. Балет Дмитра Шостаковича «Світлий струмок» у редакціях Федора Лопухова та Олексія Ратманського: хореографічні трансформації. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 3. Сс. 406-410.
11. Макарова З. Балети класичної спадщини М. Петіпа – П. Чайковського у балетмейстерській інтерпретації Олексія Ратманського. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. 2016. Вип. 22. Сс. 159-165.
12. Погоріла М. Абсурдистські тенденції в балеті Олексія Ратманського «Старі, що вивалюються». Вісник Львівського університету. Серія: мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 1. Сс. 178-186.
13. Погоріла М. Творчість Олексія Ратманського в контексті українського балетного театру початку 90-х років ХХ століття. Часопис Національної музичної академії України імені П. Чайковського. 2015. № 3. Сс. 98-104.
14. Погоріла М. Трансформація класичного танцю в одноактних балетах Олексія Ратманського. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого. 2016. Вип. 18. Сс. 57-63.
15. Погоріла М. Хореографічне переосмислення Олексієм Ратманським відомих зразків балетного театру. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 15. Сс. 49-56.
16. Шумилова Е. Пластичні мотиви Олексія Ратманського. Театрально-концертний Київ. 1997. № 4. Сс. 3-4.
References:
1. Borysenko, O. (1998). U Sankt-Peterburzi vitayutʹ kyyanyna [Kyivan is greeted in St. Petersburg]. Teatralʹno-kontsertnyy Kyiv, 10, 12 [in Ukrainian]
2. Varzatska, M. (1991). “YA b udavsya do radykalʹnykh diy...” [“I would resort to radical actions...”]. Teatralʹno-kontsertnyy Kyiv, 6. 16–17 [in Ukrainian]
3. Gusarev, K. (1995). “Potseluy fei”. Vsegda li on fatalen? [“Fairy Kiss”. Is he always fatal?]. Zerkalo nedeli. 24.02.1995. Available at:
https://zn.ua/ART/potseluy_fei_vsegda_li_on_fatalen.html
[in Russian]
4. Zubareva, N. (2003). Aleksey Ratmanskiy: Novaya volna dlya starogo Bol'shogo [Alexey Ratmansky: A New Wave for the Old Bolshoi]. Zerkalo nedeli. 10.10.2003. Available at: https://zn.ua/SOCIUM/aleksey_ratmanskiy_novaya_volna_dlya_starogo_bolshogo.html [in Russian]
5. Zubareva, N. (1998). Aleksey Ratmanskiy: “Udacha – dama nepostoyannaya” [Alexey Ratmansky: “Luck is a fickle lady”]. Den'. 22.12.1998. Available at: https://m.day.kyiv.ua/ru/article/kultura/aleksey-ratmanskiy-udacha-dama-nepostoyannaya [in Russian]
6. Zubareva, N. (1996). Zhizn', napolnennaya tantsem [A life filled with dance]. Zerkalo nedeli. 05.01.1996. Available at: https://zn.ua/ART/zhizn,_napolnennaya_tantsem.html [in Russian]
7. Zubareva, N. (1998). Imeyem – ne berezhem, teryayem – plachem [We have - we do not take care, we lose – we cry]. Zerkalo nedeli. 04.12.1998. Available at: https://zn.ua/ART/imeem__ne_berezhem,_teryaem__plachem.html [in Russian]
8. Zubareva, N. (1997). Leleyut talanty [Cherish talents]. Zerkalo nedeli. 18.04.1997. Available at: https://zn.ua/ART/leleyut_talanty [in Russian]
9. Makarova, Z. (2018). Balet Dmytra Shostakovycha «Svitlyy strumok» u redaktsiyakh Fedora Lopukhova ta Oleksiya Ratmansʹkoho: khoreohrafichni transformatsiyi [Dmytro Shostakovych ballet “The Bright Stream” in Fedir Lopukhov and Oleksii Ratmanskyi versions: choreographic transformation]. Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi kerivnykh kadriv kulʹtury i mystetstv, 3, 406-410 [in Ukrainian]
10. Makarova, Z. (2016). Balety klasychnoyi spadshchyny M. Petipa – P. Chaykovsʹkoho u baletmeystersʹkiy interpretatsiyi Oleksiya Ratmansʹkoho [Ballets of M. Petipa – P. Tchaikovsky classical heritage in Oleksii Ratmanskyi ballet-master adaptations]. Ukrayinsʹka kulʹtura: mynule, suchasne, shlyakhy rozvytku. Mystetstvoznavstvo, 22, 159-165 [in Ukrainian]
11. Pohorila, M. (2015). Absurdystsʹki tendentsiyi v baleti Oleksiya Ratmansʹkoho “Stari, shcho vyvalyuyutʹsya” [Absurdist tendencies in ballet performance “The Old People Falling Out” by Oleksiy Ratmansky]. Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Seriya: mystetstvoznavstvo,16, 1, 178-186 [in Ukrainian]
12. Pohorila, M. (2015). Tvorchist Oleksiya Ratmanskoho v konteksti ukrayinskoho baletnoho teatru pochatku 90-kh rokiv ХХ stolittya [Creativity of Oleksiy Ratmanskyi in the context of Ukrainian ballet theater of the early 90s of the 20 century]. Chasopys Natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. Chaykovskoho, 3, 98-104 [in Ukrainian]
13. Pohorila, M. (2016). Transformatsiya klasychnoho tantsyu v odnoaktnykh baletakh Oleksiya Ratmanskoho [Transformation of classical dance in one-act ballets by Oleksiy Ratmanskyi]. Naukovyy visnyk Kyyivskoho natsionalnoho universytetu tearu, kino i telebachennya imeni I. Karpenka-Karoho,18, 57-63 [in Ukrainian]
14. Pohorila, M. (2014). Khoreohrafichne pereosmyslennya Oleksiyem Ratmansʹkym vidomykh zrazkiv baletnoho teatru [Choreographic rethinking of Alexei Ratmansky's famous examples of ballet theater]. Naukovyy visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tearu, kino i telebachennya imeni I. Karpenka-Karoho, 15, 49-56 [in Ukrainian]
15. Shumylova, E. (1997). Plastychni motyvy Oleksiya Ratmansʹkoho [Plastic motifs of Alexei Ratmanskyi]. Teatralʹno-kontsertnyy Kyiv, 4, 3-4. [in Ukrainian]
Published
2021-11-21
Section
CULTURALOGICAL STUDIES