FUNCTIONING OF DIRECTING MODELS OF AUTHOR CINEMA IN THE CULTURAL AND ARTISTIC SPACE OF INTERNATIONAL FILM FESTIVALS

Keywords: author-director, author's cinema, author's director's model, intellectual cinema, film festival, cross-cultural relations

Abstract

The article considers international film festivals, which have significant socio-economic potential and are a powerful component of cultural and artistic life. It is shown that the hallmark of current international film festivals is the resumption of the trend of sharp critical view of the world, as well as strengthening the author's principle, which reflects life experience, the nature of worldview and world reproduction of the director – creator of his own film model. The ability to conduct intercultural dialogue by means of auteur cinema is substantiated. The place of Ukrainian auteur films in the international festival space is determined. The process of entry of domestic auteur cinema into the international festival space is traced in order to disseminate information about systemic changes in the legislation on the support of the film industry; manifestations of specific artistic-aesthetic and moral-ethical orientation of Ukrainian cinematography; demonstrations of the level of professional training of cinematographers; presentation of film products to representatives of international distribution; establishing cross-cultural ties; strengthening the cinematic image of Ukraine. It has been established that awarding Ukrainian filmmakers with prizes at prestigious international film festivals testifies to the ability of domestic masters, affirming national priorities and highlighting important universal problems, to communicate with the international community in an understandable cinematic language.

It is proved that the success of Ukrainian films at international film forums demonstrates the demand for domestic auteur cinema in the modern cultural space, the gradual formation of brands “Ukrainian cinema”, “Ukrainian auteur cinema”, the creation of potential partners recognizable positive image of Ukraine. It is proved that the significant success of Ukrainian Film Festivals in different countries of the world shows that domestic films are a powerful channel of communication, a component of cultural diplomacy, an effective tool of cultural policy of Ukraine, contributing to its image as a cinematic country and integration into the world cultural space.

References

Список використаної літератури:
1. Александр Роднянский: «Работа продюсера – это брак с автором». URL: https://mediananny.com/raznoe/2300316/
2. Волошенюк О. Кінорепрезентації Майдану: реабілітація фізичних реальностей. URL: http://medialiteracy.org.ua/kinoreprezentatsiyi-majdanu-reabilitatsiya-fizychnyh-realnostej/
3. Грабович І. Все буде Донбас?
URL: https://detector.media/kritika/article/141309/2018-09-27/
4. Документальна стрічка «Майдан» Сергія Лозниці виходить в український прокат у липні. URL: https://www.tv.zt.ua/index.php/ru/302-dajdzhest-novostej-tv-rynka-1-16-marta-284
5. Долин А. «Донбасс» Сергея Лозницы: театр военных действий и абсурда. На Каннском фестивале показали фильм о жизни в ДНР и ЛНР
URL: https://meduza.io/feature/2018/05/09/donbass-sergeya-loznitsy-teatr-voennyh-deystviy-i-absurda
6. Донбас – місце, де розпадається ритуал. Сергій Лозниця про свою нову картину і війну на Сході
URL: https://nv.ua/radio/forperspectiveshow/donbas-mistse-de-rozpadajetsja-ritual-serhij-loznitsja-pro-svoju-novu-kartinu-i-vijnu-na-skhodi-2506960.html
7. Закон України «Про кінематографію».
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/9/98-%D0%B2%D1%80#Text
8. Карлова В.В. Культурна політика. Філософія: словник-довідник. За ред.: І. Ф. Надольного, І. І. Пилипенка, В. Г. Чернеця. Київ: НАКККіМ, 2011. Сс. 203-204
9. Лозница С. «Майдан»: «Думать, что такой фильм может изменить ситуацию – это иллюзия
URL: https://platfor.ma/magazine/text-sq/experience/sergei-loznitsa/
10. «Майдан» Cергея Лозницы: Канны – Одесса – мир.
URL: http://www.mk.mk.ua/rubric/culture/2014/07/19/15703/
11. Макаров Ю. Творити український бренд.
URL: https://tyzhden.ua/Publication/2505
12. Новікова Л. Політичний аспект діяльності міжнародних кінофестивалів. Сучасні дослідження в галузі культури і мистецтва: зб. матеріалів V Міжн. наук.-практич. конф., 30.04.2020 р. Київ, 2020. Сс. 97-99.
13. Овчарук О. Культурна дипломатія: теоретичний та прикладний аспект. Культурні та мистецькі студії ХХІ століття: науково-практичне партнерство: матеріали міжн. симпозіуму, м. Київ, 6 червня 2019 р. Київ: НАКККіМ, 2019. Сс. 67-68.
14. Плахов А. «Кинофестивали не вымрут. Они изменятся». URL: https://newizv.ru/interview/20-06-2018/andrey-plahov-kinofestivali-ne-vymrut- oni-izmenyatsya
15. Роднянський О. Три вектори. Кіно-коло. 1997. № 1. Сс. 21-22.
16. Тыркин С. Президент Каннского кинофестиваля Жиль Жакоб: «Тарантино мне отказал, а братьев Коэнов я все же уломал». URL: https://www.crimea.kp.ru/daily/24071.4/309006/
17. Український кінопрорив.
URL:https://nlu.org.ua/storage/files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2015/2015_kino15.pdf
18. A Gentle Creature. Krotkaya. URL:
https:// www.europeanfilmawards. eu/en_EN/film/a-gentle-creature.9360

References:
1. Aleksandr Rodnyanskij (2016): “Rabota prodyusera – ehto brak s avtoroM” [Alexander Rodnyanskiy: “The work of a producer is a marriage with an author”]. Available at: https://mediananny.com/raznoe/2300316/ [in Russian]
2. Volosheniuk, O. (2014). Kinoreprezentatsii Maidanu: reabilitatsiia fizychnykh realnostei [Film representations of the Maidan: rehabilitation of physical realities]. Available at: http://medialiteracy.org.ua/kinoreprezentatsiyi-majdanu-reabilitatsiya-fizychnyh-realnostej [in Ukrainian]
3. Hrabovych, I. (2018). Vse bude Donbas? [Everything will be Donbass?]. Available at: https://detector.media/kritika/article/141309/2018-09-27/
[in Ukrainian]
4. Dokumentalna strichka “Maidan” Serhiia Loznytsi vykhodyt v ukrainskyi prokat u lypni [Serhiy Loznytsia's documentary “Maidan” will be released in Ukraine in July]. Available at: https://www.tv.zt.ua/index.php/ru/302-dajdzhest-novostej-tv-rynka-1-16-marta-284 [in Ukrainian]
5. Dolin, A. (2018). “DonbasS” Sergeya Loznicy: teatr voennykh dejstvij i absurda. Na Kannskom festivale pokazali fil'm o zhizni v DNR i LNR [“Donbass" by Sergei Loznitsa: theater of military operations and absurdity. A film about life in the DPR and LPR was shown at the Cannes Film Festival]. Available at: https://meduza.io/feature/2018/05/09/donbass-sergeya-loznitsy-teatr-voennyh-deystviy -i-absurda [in Russian]
6. Donbas – mistse, de rozpadaietsia rytual. Serhii Loznytsia pro svoiu novu kartynu i viinu na Skhodi [Donbass is a place where the ritual breaks down. Sergei Loznitsa about his new picture and the war in the East]. Available at: https://nv.ua/radio/forperspectiveshow/donbas-mistse-de-rozpadajetsja-ritual-serhij-loznitsja-pro-svoju-novu-kartinu-i-vijnu-na-skhodi-2506960.html [in Ukrainian]
7. Zakon Ukrainy “Pro kinematohrafiiu” [Law of Ukraine ‘On Cinematography"]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/9/98-%D0%B2% D1%80#Text [in Ukrainian]
8. Karlova, V.V. (2011). Kulturna polityka [Cultural policy]. Filosofiia: slovnyk-dovidnyk. Za red.: I. F. Nadolnoho, I. I. Pylypenka, V.H. Chernetsia. Kyiv: NAKKKiM, 203-204 [in Ukrainian]
9. Loznytsa, S. “Maidan”: “Dumat, chto takoi fylm mozhet yzmenyt sytuatsyiu – ehto ylliuzyia [Maidan: “To think that such a film can change the situation is an illusion]. Available at: https://platfor.ma/magazine/text-sq/experience/sergei-loznitsa/ [in Russian]
10. “Majdan” Cergeya Loznicy: Kanny – Odessa – mir [“Maidan” by Sergei Loznitsa: Cannes – Odessa – the world]. Available at: http://www.mk.mk.ua/rubric/culture/2014/07/19/15703/ [in Russian]
11. Makarov, Yu. Tvoryty ukrainskyi brend [Create a Ukrainian brand]. Available at: https://tyzhden.ua/Publication/2505 [in Ukrainian]
12. Novikova, L. (2020). Politychnyi aspekt diialnosti mizhnarodnykh kinofestyvaliv [Political aspect of international film festivals]. Suchasni doslidzhennia v haluzi kultury i mystetstva: zb. materialiv V Mizhn. nauk.-praktych. konf., 30.04.2020. Kyiv, 97-99 [in Ukrainian]
13. Ovcharuk, O. (2019). Kulturna dyplomatiia: teoretychnyi ta prykladnyi aspekt [Cultural diplomacy: theoretical and applied aspect]. Kulturni ta mystetski studii KhKhI stolittia: naukovo-praktychne partnerstvo: materialy mizhn. sympoziumu, Kyiv, 6 chervnia 2019. Kyiv: NAKKKiM, 67-68 [in Ukrainian]
14. Plahov, A. “Kinofestivali ne vymrut. Oni izmenyatsya” [“Film festivals will not die out. They will change”]. Available at: https://newizv.ru/interview/20-06-2018/andrey-plahov-kinofestivali-ne-vymrut-oni-izmenyatsya [in Russian]
15. Rodnianskyi, O. (1997). Try vektory [Three vectors]. Kino-kolo, 1, 21-22 [in Ukrainian]
16. Tyrkin, S. Prezident Kannskogo kinofestivalya Zhil' Zhakob: “Tarantino mne otkazal, a brat'ev Koehnov ya vse zhe ulomaL” [President of the Cannes Film Festival Gilles Jacob: “Tarantino refused me, but I still persuaded the Coen brothers”]. Available at: https://www.crimea.kp.ru/daily/24071.4/309006/ [in Russian]
17. Ukrainskyi kinoproryv [Ukrainian film breakthrough]. Available at:
https://nlu.org.ua/storage/files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2015/2015_kino15.pdf [in Ukrainian]
18. A Gentle Creature. Krotkaya. Available at:
https:// www.europeanfilmawards. eu/en_EN/film/a-gentle-creature.9360 [in English]
Published
2021-11-21
Section
CULTURALOGICAL STUDIES

Most read articles by the same author(s)