JEWELLERY IN MODERN REALITIES: A CHRONICLE OF TRIUMPH OR A CHRONICLE OF SURVIVAL?

Keywords: jewellery art, jewellery design, decoration, souvenir, precious metal, gem

Abstract

The main purpose of the article is an attempt to actualize the issue of jewellery classification, taking into account the specifics of the modern realities of the jewellery industry. The issue of terminologization, semantic content of the categories “jeweller”, “jewellery art”, “jewellery design” is outlined. The state in which the modern Ukrainian jewellery world is located is emphasized, the main glaring problems of the jewellery sphere are outlined. The current issues that require special attention and are promising for further research are announced: the reasons leading to a sharp decrease in the professional level of execution of author's products in modern Ukraine with the popularity of mass-circulation products; difficulties in higher professional education in the field of artistic metal; features of modern fashion dictating the demand or lack thereof for jewellery and the popularity of certain styles, materials, techniques; a sharp decline in the purchasing power of Ukrainians – jewellery is a luxury item that a much smaller number of people can afford today; the realities of quarantine restrictions that have had a significant impact on the decline in the popularity of jewellery due to the transformation of the hierarchy of values of a person spending most of his time in isolation. Some variants of the existing classification of jewelry are given, briefly considered. the main categories of jewellery. The problem of blurring the line between jewelry art and mass production, associated with the mechanization of important processes, the decline in the professional level of many modern Ukrainian craftsmen, which leads to the typification and waste of individually unique jewellery, is dramatized. Attention is drawn to the degree of development of the problem in the scientific plane, to a small number of complex fundamental theoretical studies with a competent conceptual apparatus. Souvenir products, which usually belong to a jewellery haberdashery, are left out of the spotlight and are announced as an independent topic for scientific review.

References

Список использованной литературы:
1. Беннет Д., Маскетти Д. Ювелирное искусство. Москва: Арт-родник, 2005. 492 с.
2. Бреполь Э. Теория и практика ювелирного дела. Ленинград: Машиностроение, 1977. 384 с.
3. Ванюшова Р., Ванюшов Б. Ювелирные изделия. Иллюстрированный типологический словарь. Москва: Политехника, 2001. 240 с.
4. Довгань Ю. Емальєрне мистецтво в Україні: історичний досвід та сучасний стан: дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.05. Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. Київ, 2008. 188 с
5. Дронова Н. Ювелирные изделия. Справочник. Энциклопедия: Классификация. Описание. Оценка. Москва: Издательский центр «Ювелир», 1996. 325 с.
6. Кравченко М. Авторські художні прикраси в Україні (кінець ХХ – початок ХХI ст.). Образотворче мистецтво. 2012. № 3-4. Сс. 36-37.
7. Кравченко М. Авторські художні прикраси в Україні XX – початку XXI ст.: традиції і сучасні тенденції. Вісник Закарпатського художнього інституту. Ерделівські читання: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Ужгород, 15-16 травня 2010 р. Ужгород, 2010. Сс. 189-196.
8. Кравченко М. Мистецтво художньої емалі в Україні. Традиції та новації. Мистецтвознавчий автограф. Львів: ЛНАМ, 2010. Вип. 4-5. Сс. 216-224.
9. Кроу Дж. Справочник для ювелиров. Москва: Арт-родник, 2008. 176 с.
10. Куманин И., Лившиц Б. Материалы для ювелирных изделий. Москва: Астрель, 2013. 290 с.
11. Луць С. Творчість митців КЮД «Лобортас» у контексті українського ювелірного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ століття: дис … на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознав. 17.00.06. ЛАМ. Львів, 2017. 325 с.
12. Луць С. Специфика становления классического ювелирного дома «Лобортас». Дизайн. Искусство. Промышленность. 2014. №2. Сс. 107-113.
13. Луць С. Особливості традиційних та інноваційних технологій та методів у творчості класичного ювелірного дому «Лобортас». Народознавчі зошити. Серія мистецтвознавча. 2014. №5(119). Сс. 1073-1079.
14. Никифоров Б., Чернова В. Ювелирное искусство. Москва: Феникс, 2006. 250 с.
15. Пасічник Л. Ювелірне мистецтво України ХХ- ХХІ століть. Київ: НВП «Видавництво «Наукова думка» НАН України», 2017. 302 с.
16. Пономарев В. Тайны золота. Донецк: ООО ПКФ «БАО», 2006. 288 с.
17. Раффаэлли М. Ювелирные украшения. Искусство выбирать лучшее. Москва: ЭКСМО, 2015. 208 с.
18. Русакова А. Ювелирные изделия. Москва: Мир энциклопедий Аванта+, 2008. 184 с.
19. Сингаевский В. Самые легендарные драгоценности мира всех
времен и народов. Москва: АСТ. 2014. 224 с.
20. Тойбл К. Ювелирное дело. Москва: Легкая и пищевая промышленность, 1982. 200 с.
21. Устинов В. Все об украшениях. Москва: АСТ, 2001. 430 с.
22. Флеров А. Материаловедение и технология художественной обработки металлов. Москва: Изд-во «В. Шевчук», 2001. 288 с.
23. Шаталова И. Стили ювелирных украшений. Москва: «6 карат», 2004. 104 с.
24. Шафран Р. Особливості професійного ювелірного мистецтва Львова кінця ХХ ст. Вісник ЛНАМ. Львів: ЛНАМ, 2008. Сс. 80-102.
25. Шмагало Р. Нев’янучі квіти Станіслава Вольського. Вісник ЛНАМ. Львів: ЛНАМ, 2008. Сс. 119-124.
26. Шмагало Р. Ювелірне мистецтво України: авторський пошук і ринок. Образотворче мистецтво. 2012. № 3-4. Сс. 34-35.
27. Шмагало Р. Енциклопедія художнього металу. В 2-х тт. Львів: Апріорі, 2014-2015.

References:

1. Bennet, D. & Masketti, D. (2005). Yuvelirnoye [Jewellery]. Moscow: Art-rodnik [in Russian]
2. Brepol', E. (1977). Teoriya i praktika yuvelirnogo dela [Theory and practice of jewellery]. Leningrad: Mashinostroyeniye [in Russian]
3. Vanyushova, R. & Vanyushov, B. (2001). Yuvelirnyye izdeliya. Illyustrirovannyy tipologicheskiy slovar' [Jewellery. Illustrated typological dictionary]. Moscow: Politekhnika [in Russian]
4. Dovhanʹ, Yu. (2008). Emalʹyerne mystetstvo v Ukrayini: istorychnyy dosvid ta suchasnyy stan [Enamel art in Ukraine: historical experience and current state]: dys. na zdobuttya nauk. stupenya kand. mystetstvoznavstva: 17.00.05. Kyiv. nats. un-t bud-va i arkhit. Kyiv [in Ukrainian]
5. Dronova, N. (1996). Yuvelirnyye izdeliya. Spravochnik. Entsiklopediya: Klassifikatsiya. Opisaniye. Otsenka [Jewellery. Directory. Encyclopedia: Classification. Description. Grade]. Moscow: Izdatel'skiy tsentr “Yuvelir” [in Russian]
6. Kravchenko, M. (2012). Avtorsʹki khudozhni prykrasy v Ukrayini (kinetsʹ XX – pochatok XXI st.). Obrazotvorche mystetstvo [. Author's art decorations in Ukraine (late XX – early XXI century)], 3-4, 36-37 [in Ukrainian]
7. Kravchenko, M. (2010). Avtorsʹki khudozhni prykrasy v Ukrayini XX – pochatku XXI st.: tradytsiyi i suchasni tendentsiyi [Author's art ornaments in Ukraine XX – early XXI century: traditions and modern trends]. Visnyk Zakarpatsʹkoho khudozhnʹoho instytutu. Erdelivsʹki chytannya: materialy Vseukrayinsʹkoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Uzhhorod, 15-16 travnya 2010, Uzhhorod, 189-196 [in Ukrainian]
8. Kravchenko, M. (2010). Mystetstvo khudozhnʹoyi emali v Ukrayini. Tradytsiyi ta novatsiyi [Mystery of artistic enamel in Ukraine. Traditions and innovations]. Mystetstvoznavchyy avtohraf. 4-5, 216-224 [in Ukrainian]
9. Krou, Dzh. (2008). Spravochnik dlya yuvelirov Reference book for jewellers]. Moscow: Art-rodnik [in Russian]
10. Kumanin, I. & Livshits, B. (2013). Materialy dlya yuvelirnykh izdeliy [Materials for jewellery]. Moscow: Astrel' [in Russian]
11. Lutsʹ, S. (2017). Tvorchistʹ myttsiv KYUD “Lobortas” u konteksti ukrayinsʹkoho yuvelirnoho mystetstva kintsya XX – pochatku XXI stolittya [Creativity of artists of KYUD “Lobortas” in the context of Ukrainian jewellery art of the end of the XX – the beginning of the XXI century]: dys … na zdobuttya nauk. stupenya kand. mystetstvoznav. 17.00.06. LAM. Lʹviv [in Ukrainian]
12. Luts', S. (2014). Spetsifika stanovleniya klassicheskogo yuvelirnogo doma “Lobortas” [Specificity of the formation of the classic jewellery house “Lobortas”]. Dizayn. Iskusstvo. Promyshlennost', 2, 107-113 [in Ukrainian]
13. Lutsʹ, S. (2014). Osoblyvosti tradytsiynykh ta innovatsiynykh tekhnolohiy ta metodiv u tvorchosti klasychnoho yuvelirnoho domu “Lobortas” [Features of traditional and innovative technologies and methods in the work of the classic jewelry house “Lobortas”]. Narodoznavchi zoshyty. Seriya mystetstvoznavcha, 5(119), 1073-1079 [in Ukrainian]
14. Nikiforov, B. & Chernova, V. (2006). Yuvelirnoye iskusstvo [Jewellery]. Moscow: Feniks [in Russian]
15. Pasichnyk, L. (2017). Yuvelirne mystetstvo Ukrayiny XX-XXI stolitʹ [Jewellery art of Ukraine of XX-XXI centuries]. Kyiv: NVP “Vydavnytstvo «”Naukova dumka” NAN Ukrayiny» [in Ukrainian]
16. Ponomarev, V. (2006). Tayny zolota [Secrets of gold]. Donetsk: OOO PKF “BAO” [in Russian]
17. Raffaelli, M. (2015). Yuvelirnyye ukrasheniya. Iskusstvo vybirat' luchsheye [Jewellery. The art of choosing the best]. Moscow: EKSMO [in Russian]
18. Rusakova, A. (2008). Yuvelirnyye izdeliya [Jewellery]. Moscow: Mir entsiklopediy Avanta+ [in Russian]
19. Singayevskiy, V. (2014). Samyye legendarnyye dragotsennosti mira vsekh vremen i narodov [The most legendary Jewells of the world of all times and peoples]. Moscow: AST [in Russian]
20. Toybl, K. (1982). Yuvelirnoye delo [Jewell crafting]. Moscow: Legkaya i pishchevaya promyshlennost' [in Russian]
21. Ustinov, V. (2001). Vse ob ukrasheniyakh [All about jewellery]. Moscow: AST [in Russian]
22. Flerov, A. (2001). Materialovedeniye i tekhnologiya khudozhestvennoy obrabotki metallov [Materials science and technology of artistic processing of metals]. Moscow: Izd-vo “V. Shevchu” [in Russian]
23. Shatalova, I. (2004). Stili yuvelirnykh ukrasheniy [Styles of jewellery]. Moscow: “6 karat” [in Russian]
24. Shafran, R. (2008). Osoblyvosti profesiynoho yuvelirnoho mystetstva Lʹvova kintsya XX st. [Features of professional jewellery art of Lviv in the late twentieth century]. Visnyk LNAM, 80-102 [in Ukrainian]
25. Shmahalo, R. (2008). Nevʺyanuchi kvity Stanislava Volʹsʹkoho [Unfading flowers of Stanislav Volsky]. Visnyk LNAM. Lʹviv: LNAM, 119-124 [in Ukrainian]
26. Shmahalo, R. (2012). Yuvelirne mystetstvo Ukrayiny: avtorsʹkyy poshuk i rynok [Jewellery art of Ukraine: author's search and market]. Obrazotvorche mystetstvo, 3-4, 34-35 [in Ukrainian]
27. Shmahalo, R. (2014-2015). Entsyklopediya khudozhnʹoho metalu [Encyclopedia of art metal]. V 2-kh tt. Lʹviv: Apriori [in Ukrainian]
Published
2021-11-21
Section
VISUAL ART PRACTICES