УКРАЇНСЬКА ВИШИВКА В ОДЯЗІ 70-Х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ

Ключові слова: одяг, сукня, блуза, вишивка, мода, художники-модельєри, промисловість

Анотація

Стаття присвячена малодослідженій проблемі у вітчизняній науці, пов’язаній із промисловим виробництвом одягу та застосуванням української вишивки. Значний внесок у розвиток традиційного українського одягу та декорування вносили художники-модельєри Київського Будинку моделей одягу, якій розпочав свою діяльність у 1944 р. Завдяки художникам у важких умовах розроблялися сучасні на той час моделі за мотивами українського традиційного одягу. Вбрання створювалося на виробництвах легкої промисловості та «Укрхудожпрому».

Зазначається, що українська вишивка була невід'ємною частиною українського одягу, а згодом, і промисловості. У Києві в червні 1970 р. Всесоюзним інститутом асортименту виробів Міністерства легкої промисловості УРСР було проведено художньо-технічну раду для огляду виробів, що презентували  молодіжну моду. Учасники художньо-технічної ради розглянули моделі, запропоновані 34 швейними підприємствами та 6 Будинками моделей України. Проведення цього заходу надало можливість впровадити модні тенденції десятиріччя у життя.

Художники Київського Будинку моделей одягу (КБМО) активно запроваджували та використовували традиційні національні елементи вбрання, поєднуючи тенденції сучасної моди того часу. Аналізуючи стан використання вишивки традиційного українського крою в сучасному одязі 70-х рр.            ХХ ст. у КБМО, можемо відзначити, що в молодіжному одязі художники-модельєри застосовували традиційний крій, вишивку, декор, за мотивами національного костюму усіх регіонів України. Змінювалися моделі подовжених жіночих суконь із вовняних тканин, у дівочих комплектах із бязі переважав сорочечний крій із комірцем «стійка» та короткими рукавами. Підтримувалися напрямки крою у довжині блуз до талії, із вживанням народних мотивів української вишивки. Прямі й розширені спідниці донизу підкреслювали талію і призбирувалися на гумці чи поясі. Пальта створювалися на основі крою української свитки за прямим силуетом, втачними рукавами, каптур переходив у комір із китицями та так само оздоблювався за мотивами елементів народної української вишивки, що виконувалася тамбурним швом чорними, червоними, жовтими й зеленими кольорами.

Високий рівень моделювання одягу демонстрували промислові виробництва. Джерелом натхнення для фахівців українських виробництв легкої промисловості та «Укрхудожпрому» слуговали покази мод, що влаштовувалися Будинками моделей двічі на рік. Виконання виробництвами тематичних і композиційно довершених творчих проектів спрямовувало й узгоджувало діяльність швейної, текстильної, трикотажної промисловості. Організація праці на усіх етапах виробництва підкреслює актуальність означенної проблеми, що обумовленна потребою збереження української автентичності, дослідження та висвітлення особливостей створення сучасних виробів із напрямку художніх промислів, таких як художня вишивка, яка є одним із найдавніших різновидів народної творчості.

Посилання

1. Авдєєва Л. Краса і мода: весна – літо. Київ: Реклама, 1973. 75 с.
2. Авдєєва Л. Краса і мода: осінь – зима. Київ: Реклама, 1977. 25 с.
3. Авдєєва Л. Краса і мода: весна – літо. Київ: Реклама, 1979. 15 с.
4. Дубовіс O. Краса і мода: осінь – зима. Київ: Реклама, 1978. 64 с.
5. Забанова Т. Краса і мода: осінь – зима. Київ: Реклама, 1971. 45 с.
6. Забанова Т. Краса і мода: осінь – зима. Київ: Реклама, 1974. 56 с.
7. Забанова Т. Краса і мода: осінь – зима. Київ: Реклама, 1975. 43 с.
8. Козлова Т. Художественное проектирование костюмa. Москва: Легпромбытиздат, 1982. 144 с.
9. Костіна Г. Краса і мода. Київ: Реклама, 1971. 58 с.
10. Лисенко В. Краса і мода: весна – літо. Київ: Реклама, 1972. 54 с.
11. Модели одежды: [альбом]. Киевское производственное объединение швейной промышленности Украины; Дом моделей. Киев: Реклама, 1969. 75 c.
12. Мудрик Т. Краса і мода: весна – літо. Київ: Реклама, 1970. 60 с.
Опубліковано
2021-05-27
Розділ
ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ