ДРЕСУРА ТВАРИН: ЗАРОДЖЕННЯ ЯВИЩА, СТАДІЇ ЕВОЛЮЦІЇ ТА АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СЬОГОДЕННЯ

Ключові слова: цирк, дресура, хижаки, арена, артист

Анотація

Дресура  та  спілкування  людини  з  тваринами  нараховує  тисячоліття історії.  Це справа, яка має дійсно давнє коріння та багаті традиції. Впродовж останнього століття було створено чимало досліджень цього феномену циркового мистецтва, але, на жаль, вітчизняна гуманітаристика навіть сьогодні майже позбавлена глибоких наукових розробок у цій царині. Якісні тексти можуть бути створені тільки тими авторами, які добре знаються на справі дресури, найціннішими є розробки тих, хто багато років присвятив цирку та є професіоналами-практиками. Тому серед основних завдань – актуалізація гострих проблем циркової галузі, серед яких і існування та стан дресури в сучасному цирку. Популярною сьогодні є думка про необхідність заборонити використання тварин у цирках та міф про постійні знущання над ними. Часто цю ідею експлуатують у своїх інтересах люди, які не знаються на справі та не мають професійного відношення до цирку, бездоказово звинувачуючи всю циркову спільноту у відсутності гуманного ставлення до тварин та гідних умов їх перебування у цирку. Дресура  тварин  у  цирку – унікальна  справа. Вона  стала  долею  людей,  які  самовіддано  присвячували  їй  ціле  життя.  І  зараз,  коли  тривають  протести  проти  присутності тварин  у  цирку,  коли  знищуються  традиції  та  саме  видовище  традиційного  цирку,  хочеться  сказати,  що  бездумно,  не  знаючи  історії,  можна  заборонити  все.  Якщо ми  заборонимо  коней  у  цирку,  то  саме  поняття  манежу  чи  арени  як  сценічного майданчика зникне.  Цирк  перестане  бути  цирком.  Бо  для  шоу багатьох типів арена  не  потрібна.  Вона  народилась  саме  для кінного  цирку.  І  наша  остання  надія – зберегти  коней як  реліктову  пам’ять  старого  традиційного  цирку.

Посилання

1. Александров А. Ты покоришься мне, тигр! Москва: Искусство, 1969. 278 с.
2. Анисимов М., Кузинин С., Рогалев Г. Дрессировка лошадей в цирке. Москва: Искусство, 1979. 230 с.
3. Бугримова И. На арене и вокруг нее. Москва: Искусство, 1986. 252 с.
4. Гуревич З. О жанрах советского цирка. Москва: Искусство, 2015. 280 c.
5. Гурович А. Ирина Бугримова. Москва: Всесоюз. бюро пропаганды сов. циркового искусства, 1983. 62 с.
6. Дмитриев Ю. Прекрасное искусство цирка. Москва: Искусство, 1996. 526 с.
7. Дуров В. Дрессировка животных: психологические наблюдения над животными, дрессированными по моему опыту (40-летний опыт): новое в зоопсихологии. Москва: [б. и.], 1924. 504 с.
8. Дуров А. Дуров в жизни и на арене. Москва: Искусство, 1984. 198 с.
9. Дурова Н. Арена. Москва: Молодая Гвардия, 2016. 240 c.
10. Ерума И. Без права на ошибку: дрессировщик тигров С. Денисов. Рига: Лиесма, 1989. 125 с.
11. Жандо Д. История мирового цирка. Москва: Искусство, 1984. 191 с.
12. Клудский К., Цибула В. Жизнь на манеже. Москва: Искусство, 1981. 232 с.
13. Кораблинов В. Браво, Дуров! Москва: Гостехиздат, 2015. 248 с.
14. Немчинский М. Цирк в зеркале сцены. Москва: Сов. Россия, 1983. 132 с.
15. Немчинский М. Цирк в поисках собственного лица. Москва: ГИТИС, 1995. 300 с.
16. Радунский И. Записки старого клоуна. Москва: Искусство, 1954. 156 с.
17. Руцкая Т. Дрессировка для начинающих. Москва: АСТ: Полиграфиздат, 2011. 254 с.
18. Сотников Н. Владимир Дуро. Москва: Знание, 2016. 32 c.
19. Щербакова Р. Принцесса цирка: [Люди и животные Казан. цирка. Казань: РИЦ «Лиана», 1996. 243 с.
20. Эдер Б. Мои питомцы. Москва: Ивановское книжное издательство, 2015. 191 c.
21. Romanenkova J., Paliychuk A., Sharykov D., Bratus I., Kuzmenko H., Gunka A. Circus art in modern realities: functions, problems, prospects. Revista inclusionеs. 2021. Vol. 8. Pp. 571-581.
Опубліковано
2021-05-27
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ