Ювелірні прикраси Сари Бернар у стилі Арт Нуво як інструмент формування сценічного іміджу актриси

  • Юлія Вікторівна РОМАНЕНКОВА Київський університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: ювелірне мистецтво, Сара Бернар, Рене Лалік, Альфонс Муха, Жорж Фуке, брошка, браслет, діадема, театр, сцена

Анотація

Модерн – це виклик і контраст. І в ювеліриці це виразніше, ніж в інших видах мистецтва, характерніше. Для Сари Бернар головним був створюваний коштовністю образ. Уявити коштовності Сари Бернар на комусь іншому практично неможливо – вони створені для неї, заради неї і служили саме їй. Тому актрису можна повноправно вписувати в історію ювелірного мистецтва як одного з творців ювелірного Арт Нуво, а Рене Лаліка, Жоржа Фуке, Альфонса Муху – зараховувати до сонму впливових особистостей і співавторів артистичного мікрокосму Франції зламу ХІХ і ХХ ст. Сара Бернар втілювала уявлення про ідеальну акторську гру, прикраси Фуке і Лаліка втілювали уявлення про унікальний ювелірний шедевр, що і спонукало синтезувати ці образи в один спільний, і це виходило вельми органічно. Сара Бернар була співавтором ювелірів при створенні прикрас: брала участь у розробці дизайну (мадам Бернар була талановитим скульптором), була замовником і натхненником, за що її часто називають музою знаменитих ювелірів. Але і ювеліри були співавторами створеного Сарою сценічного образу – він невід’ємний від ювелірних див, якими актриса доповнювала свої неординарні костюми. Коштовності дозволяли зробити образ яскравішим, змусити його блищати, передавали дух епохи. Сара, яка славилася як власниця безлічі дорогих унікальних коштовностей, не ставила володіння ними самоціллю – вона робила їх інструментом свого образотворения, іміджоформування, вони допомагали їй створювати себе. Актриса цінувала образ, що твориться прикрасою, фарби, які воно народжувало у фантазії глядача, його дизайн, задум, а дорожнеча матеріалів відходила на дальній план. Модерну притаманні експерименти з синтезом раніше не поєднуваних матеріалів, цінністю дорогоцінних каменів і металів жертвували на догоду фарбам образу, що досягається іноді легше за допомогою скла або кістки. І Сара втілювала всі ці експерименти як на сцені, так і в повсякденному житті.

Посилання

1. Bernhardt S. Ma double vie: Paris: Nabu Press, 2014. 658 р.
2. Brunhammer Y. Art Deco Style. New York: St. Martin's Press, 1984. 175 р.
3. Brunhammer Y. Jewels of Lalique. Paris: Flammarion, 1999. 224 р.
4. Brunhammer Y. Exposition René Lalique : Exhibition at the Luxembourg museum in Paris: Musée du Luxembourg, 2007. 72 p.
5. Cappellieri A. Jewellery. From Art Nouveau to 3D Printing. N Lausanne: Skira, 2018. 256 p.
6. Lefkowith C.M. The art of René Lalique. Warszawa: Stylissimo, 2010. 486 p.
7. Marcilhac F. René Lalique. Catalogue raisonné de l' œuvre de verre (3° édi). Paris: Ed. de l'Amateur. 2004. 1064 p.
8. Posseme E. Art Deco Jewelry: Modernist Masterworks and their Makers. London: Thames&Hudson, 2009. 256 p.
9. Romanenkova J., Bratus I., Gunka A. Historical jewels in the museums of the world. Agathos. 2020. 11 (1). Pp. 132-144.
10. Rose C. Art Nouveau Fashion. London: V&A Publishing, 2014. 144 p.
Опубліковано
2023-12-27
Розділ
ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають