Соната для скрипки та фортепіано Л. Яначека у світлі національного концепту творчості митця

  • Габріела Ласлівна АСТАЛОШ Львівська Національна музична академія ім. М. В. Лисенка
Ключові слова: музичне мистецтво, композиторські практики, екранні мистецтва, режисерська творчість, музичний образ, симфонічна музика, композиторські технології

Анотація

У статті розглянуто феномен музики в аудіовізуальному мистецтві. Здійснено аналіз творчості   Енніо Морріконе в світовому кіно. Такий підхід дозволив  глибоко розкрити роль музики в екранних мистецтвах і показати особливості співпраці режисера і композитора. Виявлено ознаки колективного авторства в екранних мистецтвах, що спровокувало появу  творчих тандемів, зосібна, режисер-композитор. Крім того, режисерська творчість досліджувалась у контексті композиторських практик творення музики для аудіовізуального мистецтва. Проаналізовано композиторські практики Енніо Морріконе у різних режисерських моделях. Виявлено основні ознаки авторського стилю композитора, розкрито його новаторські підходи у створенні музики для екрану та симфонічної музики. Схарактеризовано експериментальну музику визначного композитора. Виокремлено основні прийоми тональної музики Е. Морріконе та зʾясовано специфіку використання музичних інструментів в партитурах митця. Проаналізовано застосування митцем різноманітних композиторських технологій. Обґрунтовано, що композитор вдавався до реформування кіномузики й сучасної музики загалом. Доведено унікальну здатність композитора працювати в команді кінематографічного виробництва. Показано, що іноді екранна музика маестро ставала популярнішою за фільми, для яких вона була написана.

 У розробці теми було комплексно застосовано методи наукового аналізу, порівняння, узагальнення. Аналітичний та системний методи у своїй єдності, було залучено для розгляду мистецтвознавчого аспекту проблеми.

У підсумку визначено специфіку використання музичних засобів в екранних мистецтвах через дослідження творчих моделей  режисера і композитора, доведено доречність використання системного методу у вивченні особливостей  творчості композиторів в контексті аудіовізуального мистецтва та виробництва.

Посилання

1. Barnes, М., Byrge, D. Ennio Morricone, Prolific Italian Composer for the Movies, Dies at 91. Available at: https://www. hollywoodreporter. com/news/ ennio-morricone-dead-prolific-italian-composer-was-91-858358.
2. Cappelli, V. Е morto Ennio Morricone, aveva 91 anni. Corriere della Sera. Available at: https://www.corriere.it/spettacoli/ 20_luglio_06/ennio-morricone-morto-bd5e35ce-bf52-11ea-84bc-345fb2bcafbe.shtml.
3. Енніо Морріконе. URL: https://uk.perish.info/1382-ennio-morricone-biography-interesting-facts-music-mo.html.
4. Фількевич, Г. Музика кіно. URL: https:// esu. com. ua/ article-70494.
5. Frayling, С. Sergio Leone: Something To Do With Death. URL: https:// www. goodreads.com/book/show/492077.Sergio_Leone.
6. Fumarola, S., Ugolini С. Е morto Ennio Morricone, il cinema piange il maestro delle colonne sonore. URL: https:// www. repubblica. it/spettacoli/ musica/ 2020/ 07/06/ news/ musica_e_morto_ennio_morricone-261097180/.
7. Кузьменко A. Музика в українському ігровому кіно останньої третини ХХ – початку XXI століття: специфіка функціонування в художній структурі фільму Дис. на здобуття наук. ст. канд. н. Київ, 2021.
8. Леонов С. Енніо Морріконе – мелодії і ритми професіонала. URL: https: // zn.ua/ ukr/ART/ ennio_ morrikone__melodiyi_i_ritmi_profesionala.html.
9. Литвинова О. Музика в кінематографі України. Київ, 2009.
10. Морі Е. Енніо Морріконе. Творчи шлях i 10 безумовних хітів кінокомпозитора. URL: https://suspilne.media/45834-ennio-morrikone-tvorcij-slah-i-10-bezumovnih-hitiv-kinokompozitora/.
11. Morricone Ennio. Bibliographisches Institut & F. A. Brockhaus, Wissen Media Verlag. Available at: https://brockhaus. de/ecs/enzy/article/ morricone-ennio .
12. Носенко Е. Картина сваіту як інтегруючий ігуманізуючий фактор у змісті осаіти. Педагогіка і психологія. 1995. №1 (6). Сс. 22-29.
13. Овсяннікова-Трель O. Кіномузика як культурний феномен сучасності. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. 2015. II (5), 163-168.
14. Pozzi, R. Petrassі Goffredo [Petrassi, Goffredo]. Dizionario Biografico degli Italiani. Available at:https://www.treccani.it/enciclopedia/goffredo-petrassi_(Dizionario Biografico).
15. Станіславська К. Мистецьке, художнє, візуальне, видовищне: до питання базової термінології в естетичній царині сучасної культури. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого. 2023. Вип. 32. Сс. 118-123.
16. Юдкін-Ріпун I. Особливості музичної семантики. Мистецтвознавство України. 2007. Вип. 8. Сс. 127-137.
17. Whitfield Ed. Cine Excess Reviews: A quiet place in the country. URL: https://whatculture.com/film/cine-excess-reviews-a-quiet-place-in- the-country.
Опубліковано
2023-12-26
Розділ
МУЗИКОЗНАВЧІ СТУДІЇ