СУЧАСНЕ ЦИРКОВЕ МИСТЕЦТВО ЯК ПОЛЕ ДЛЯ БОРОТЬБИ ЗІ СТЕРЕОТИПАМИ

Ключові слова: циркове мистецтво, артист, цирковий номер, індустрія розваг, спорт, глядач, «Raw-цирк», світоглядний стереотип.

Анотація

Метою статті є актуалізація проблеми позиціонування артиста цирку в сучасному культурному просторі. Акцентується циркова галузь як інструмент для популяризації досягнень країни у сфері культури і мистецтва, що зміцнює позитивне сприйняття держави на міжнародній арені, що впливає на формування і зміцнення конкурентоспроможного іміджу країни. Цирк розглядається не тільки як феномен, що представляє собою синтез мистецтва, спорту, видовищних форм, а й як самоцінний багатокомпонентний культурний феномен, здатний презентувати країну за її межами на високому професійному рівні, виступаючи одночасно носієм традицій минулого і глашатаєм нововведень. Цирк сьогодні – ще й бізнес. Талант артиста, номер, трюк, програма – все являє собою товар, на який є чималий попит у світі. Однак затребуваність артистів цирку пострадянського простору за межами своїх країн має дві сторони медалі. Аверс медалі – це світове визнання професіоналів найвищого рівня, що виконують унікальні з точки зору режисури і технічного виконання трюки, а реверс – їх незатребуваність на батьківщині. Акцентується необхідність нового погляду на проблему «артист-глядач» в контексті циркової сфери як поля для боротьби зі стереотипами. Категорії «клоун», «блазень» як шаблони, термінологізуючі циркового артиста для обивателя і нівелюють в його свідомості важку працю професіонала, закріпилися за представниками «мистецтва манежу», незалежно від жанру, дуже давно. Сучасний цирк дозволяє ставити питання про можливість боротьби зі світоглядними стереотипами в силу формування нової парадигми циркового мистецтва. Популяризація циркової галузі, розуміння реальної цінності та унікальності цирку, актуалізація цирку як засобу презентації, інструменту іміджеформування країни на світовій культурній арені, розвиток профільної вищої освіти в цирковій галузі – все це в комплексі могло б запобігти відтоку талановитих молодих артистів цирку за межі країни. Це можна назвати серед основних завдань сучасного культурного простору. Рішення тих же завдань сприяло б і руйнуванню багатьох усталених стереотипів, існуючих в цирковому світі. Боротьба зі стереотипами – це і створення нового цирку, більш схильного до синтезу мистецтв, а не тільки синтезу жанрів в одному цирковому номері або програмі, до стирання кордонів. Але для успіху на цьому терені цирк повинен вийти із зони неуваги держави і отримати надію на підтримку, будучи одним з тих інструментів, які сприяють створенню належного іміджу для більшості країн пострадянського простору.

Ключові слова: циркове мистецтво, артист, цирковий номер, індустрія розваг, спорт, глядач, «Raw-цирк», світоглядний стереотип.

 

 

 

Посилання

1. Баринов В. Эстетические эмоции в художественно-образной структуре циркового искусства: диссертация на соискание ученой степени кандидата философских наук. Москва, 2009. 49 с.
2. Баринов В. Феноменология цирка. Москва: МГУКИ, 2005. 188 с.
3. Белов К. О ценностях идеальных и неидеальных. Дубна: Феникс+, 2004. 272 с.
4. Буренина-Петрова О. Цирк в пространстве культуры. Москва: Новое литературное обозрение, 2014. 432 с.
5. Дементьєва К. Соціально-психологічні чинники ризику в художній діяльності артистів цирку//Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. 2016. Вип. 2(40). Сc. 58-63.
6. Дмитриев Ю. Прекрасное искусство цирка. Москва: Искусство, 1996. 528 с.
7. Житницкий А. Актуальные проблемы теории драматургии цирка: диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Москва, 1985. 178 с.
8. Кузнецов Е. Цирк. Происхождение. Развитие. Перспективы. Москва: ACADEMIA, 1971. 448 с.
9. Курінна Г. Драматургія циркового видовища в контексті концепції гри //Вісник Харківської Державної Академії дизайну та мистецтв. Серія: мистецтвознавство. Архітектура. 2007. № 12. Сc. 80-86.
10. Курінна Г. Художня специфіка драматургії цирку як різновиду драматичного роду літератури // Наук. зап. Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. 2005. Вип. 3. Сc. 165-172.
11. Немчинский М. Постановочный цирк: образное осмысление циркового номера: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата искусствоведения. Москва, 1975. 15 с.
12. Макаров С. Театрализация цирка. Москва: URSS, 2010. 287 с.
13. Малихіна М. Професійна циркова освіта в Україні: історико-мистецтвознавчий аспект //Культура і сучасність. 2012. №1. Сc. 174-179.
14. Малихіна М. Циркове мистецтво України 20-30-х років XX століття: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. Київ, 2009. 19 с.
15. Пятаева О. Многонациональный цирк России ХХ столетия: диссертация на соискание ученой степени кандидата искусствоведения. Санкт-Петербург, 2009. 197 с.
16. Романенкова Ю. К вопросу о месте цирковедения в современной украинской гуманитаристике//Матер. Міжнар. науково-практ. конференції «Сучасні тенденції розвитку науки». Ужгород, Херсон, 2018. Сc.150-153.
17. Романенкова Ю. Цирковое искусство как культурный маркер современной Украины// Science, research, development. 2018. Сс. 150-153.
18. Хренов Н. Культура в эпоху социального хаоса. Москва: Эдиториал УРСС, 2002. 448 с.
19. Хренов Н. Социальная психология искусства: переходная эпоха. Москва: Альфа-М, 2005. 623 с.
20. Шумакова С. Генезис и эволюция харьковской школы циркового искусства: диссертации на соискание ученой степени кандидата искусствоведения. Харьков, 2015. 357 с.
21. Шумакова С. Художественно-образная система в контексте циркового искусства // Вісн. Харків. держ. акад. дизайну і мистецтв. Харків, 2011, № 10. Сc. 183-185.
Опубліковано
2020-05-14
Розділ
МИСТЕЦЬКА ТВОРЧІСТЬ У ПОЛІ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОГО ЗНАННЯ