КОРЕЛЯЦІЯ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МИТЦІВ КРІЗЬ ПРИЗМУ СИНЕСТЕЗІЇ

  • Галина Василівна КУЗЬМЕНКО Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв https://orcid.org/0000-0002-0613-3934
  • Світлана Вікторівна СТРЕЛЬЦОВА Київський університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0003-4612-911X
Ключові слова: міжмистецька взаємодія, синестезія, синопсія, художня обдарованість, музика, образотворче мистецтво, інтеграція

Анотація

У статті розглянуто основні взаємопов’язуючі компоненти створення художнього образу, в основу яких покладено такі поняття як «ритм», «колорит», «композиція», «художня форма». Розкрито сутність, психологічну природу та різні підходи до трактування феномену синестезії як джерела оригінальних рішень у мистецтві, специфіку міжмистецької взаємодії образотворчого мистецтва й музики. Зазначається, що синопсія (кольоровий слух) заснована на емоційно-смисловому оцінюванні тональностей, акордів чи тембрів різних музичних інструментів і навпаки, – звукових відчуттів від споглядання барв чи кольорів. Акцентується, що схильність до синестезійного сприйняття світу, зокрема синопсії, впливає на здатність сприймати й писати музику, у якій кольоровому світлу надається роль повноцінного музично-творчого компоненту. Увага зосереджується на наявності існування прихованого спектру внутрішніх механізмів мозкової діяльності, спрямованої на формування невербального чуттєво-смислового поля, яке виступає передумовою творчого процесу та творення художнього образу в цілому. Автори зупиняються на проблематиці обдарованості, зокрема, художньої обдарованості як її окремого, самостійного виду, що виявляється у високих досягненнях особистості в галузі художньої творчості та майстерності у певному виді мистецтва. Здійснюється систематизація фрагментарних даних щодо маловідомих граней творчості та деяких фактів біографії окремих митців, які працювали чи працюють у різних царинах мистецтва, створюючи цілісний образ твору: композиторів, професійна музична діяльність яких межувала з захопленням образотворчим мистецтвом, і художників, чиє життя було безпосередньо пов’язане з музикою, а музичні образи та музична тематика в цілому посіли вагоме місце у їхньому творчому спадку. У фокусі дослідження опиняється зв’язок мистецтва з актуальними процесами сьогодення (виникнення нових креативних індустрій, професій, які знаходяться на стику науки та мистецтва, поширення мас-медіа-технологій, які поєднують різні види мистецької та технічної діяльності та інше), що виявляється у тенденції до інтеграції Arts з наукою, математикою і технологіями, а також у впровадженні в навчально-виховний процес закладів загальної середньої освіти інноваційних підходів, спрямованих на формування творчої, активної особистості майбутніх фахівців усіх галузей діяльності.

Посилання

1. Богоявленская Д. Рабочая концепция одаренности. Москва: Вопросы образования. 2004. N 2. Сс. 5-9.
2. Ванслов В. Изобразительное искусство и музыка. Ленинград: Художник РСФСР, 1977. 296 с.
3. Ванечкина И., Галеев Б. Цветной слух – чудо или юдо? Человек. 2000. № 4. Сс. 135-146.
4. Гаккель Л. Святослав Рихтер: «Для кого же сегодня сыграть?». Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2016. № 1 (42). Сс. 152-154.
5. Дорлиак Н. Из воспоминаний. Терехов Д. Рихтер и его время. Неоконченная биография. Москва: Согласие, 2002. 464 с.
6. Карпова И. Синтез искусств – одно из ведущих направлений в эстетическом воспитании детей дошкольного возраста. Педагогическое мастерство: материалы IV Междунар. науч. конф. Москва: Буки-Веди, 2014. Сс. 63-65.
7. Кончаловская Н. Гитара Сурикова, Рассказы о музыке. Москва: Музыка, 1968. Сс. 82-86.
8. Кузьменко Г. Від STEM- до STEAM-освіти: ключові аспекти на прикладі ініціатив уряду США. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2020. № 4 (79). Сс. 18-24.
9. Кузьменко Г. Освітньо-творчий проєкт «Разом до прекрасного»: опановуємо образотворче мистецтво. Мистецтво та освіта. 2021. № 2 (100). Сс. 38-44.
10. Лиштанберже А. Рихард Вагнер как поэт и мислитель. Серия «Гений в искусстве». Москва: Алгоритм, 1997. 479 с.
11. Межелайтис Э., Савицкас А. Чюрлёнис. Москва: Искусство, 1971, 110 с.
12. Масол Л., Гайдамака О., Кузьменко Г., Лємешева Н. Мистецтво (інтегрований курс): підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2016. 256 с.
13. Масол Л., Коваленко О., Соцька Г., Кузьменко Г. Навчальнi програми для загальноосвiтнiх навчальних закладiв: Музичне мистецтво; Образотворче мистецтво; Iнтегрований курс «Мистецтво». 5-9 класи. Київ: МОН, 2013. 240 с.
14. Надолинская Т. Гармония красок и звуков. Москва: На уроках музыки о литературе и искусстве, Гуманитар. Изд. Центр ВЛАДОС, 2005. 191 с.
15. Никитин Ю. Музыкальная шкатулка. Москва: Музыка, 1987. 64 с.
16. Пахомова Є. Синестезія як концептуальна складова композиторського мислення Лесі Дичко. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 2. Сс. 168-172.
17. Савчин Г. Синестезія як принцип розвитку художньо-естетичної свідомості. Молодий вчений. 2018. № 3 (55). Сс. 263-267.
18. Стравинский И. Хроника моей жизни. Ленинград: МУЗГИЗ, 1963. 242 с.
19. Теплов Б. Проблемы индивидуальных различий. Способности и одаренность. Москва: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1961, Сс. 9-20.
20. Хрущева Т. Светомузыка как многофакторное средство воспитания: сущность, история вопроса, пространство применения. Теория и практика профессионального образования. Вестник МГУКИ. 2016. 5 (73). Cc. 223-230.
21. Hansen-Löve A. Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation von Wortund Bildkunst – am Beispiel der Russischen Modeme. Dialog der Texte. Hamburger Kolloquium zur Intertextualitat: Wiener Slawistischer Almanach. Wien, 1983. Sonderbd 11. Pp. 291-360.
22. Harrison J., Baron-Cohen S. Synaesthesia: an Introduction. Synaesthesia. Classic and Contemporary Readings Ed. by S. Oxford: Blackwell, 1996. Pp. 7-12.
23. Hervе́ L. The Keys to French Opera in the Nineteenth Century. University of California Press. Berkeley and Los Angeles, California. University of California Press, Ltd. London, England. 2001. 415 р.
24. Hodges L. How one man wove a kind of magic in Ealing.
19 July 2001.
25. Jewanski, J., Day, S., & Ward, J. A Colorful Albino: The First Documented Case of Synaesthesia, by Georg Tobias Ludwig Sachs in 1812 Journal of the History of the Neurosciences, 2009. Vol. 18 (3). Pp. 293-303.
26. Jewanski, J., Simner J., Day, S., Rothen N. & Ward, J. The “golden age” of synesthesia inquiry in the late nineteenth century (1876-1895) Journal of the History of the Neurosciences. 2019. Vol. 29 (4). Pp. 1-28.
27. Peacock К. Instruments to Perform Color-Music: Two Centuries of Technological Experimentation у Wayback Machine. Leonardo. Journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology. 1988. Vol. 21. № 4. Pр. 402-403.
28. McCaffrey T., Higgins P., Morrison H., Nelligan S., Clancy A., Cheung PS., Moloney S. Exploring the role and impact of visual art groups with multiple stakeholders in recovery-oriented mental health services. Journal The Arts in Psychotherapy. 2021. Vol. 72. 101748.
29. Nair A., Brang D. Inducing synesthesia in non-synesthetes: Short-term visual deprivation facilitates auditory-evoked visual percepts. Journal Сonsciousness and Cognition. 2019. Vol. 70. Pp. 70-79.
30. Navarro Ram´on L., H. Chacon-L´´opez H. The impact of musical improvisation on children’s creative thinking. Journal Thinking Skills and Creativity. 2021. Vol. 40.
31. Stewart R Craggs. Arthur Bliss: music and literature. Aldershot, Hants, England; Burlington, VT: Ashgate, 2002. 351 р.
32. Ward, J. & Simner’s J. How do Different Types of Synaesthesia Cluster Together? Implications for Causal Mechanisms, May 2021. Рр. 237-261.
33. Wood R. Wood On Canvas – Every Picture Tells a Story. Genesis Publications. 1998. 144 p.

References:
1. Bogoyavlenskaya, D. (2004). Rabochaya konczepcziya odarennosti [Working concept of giftedness]. Moscow: Voprosy` obrazovaniya, 2, 5-9 [in Russian]
2. Vanslov, V. (1983). Izobrazitel`noe iskusstvo i muzyka [Fine arts and music]. Leningrad: Khudozhnik RSFSR, [in Russian]
3. Vanechkina, I., Galeev, B. (2000). Cvetnoj sluh – chudo ili yudo? [Color hearing – a miracle or a yudo?] Chelovek, 4, 135-146 [in Russian]
4. Gakkel`, L. (2016), Svyatoslav Rikhter: “Dlya kogo zhe segodnya sy`grat`?”.[ Svyatoslav Richter: “For whom to play today?”]. Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ya. Vaganovoj, 1 (42), 152-154 [in Russian]
5. Dorliak, N. (2002). Iz vospominanij. Terekhov D. Rikhter i ego vremya. Neokonchennaya biografiya [ From memories. Terekhov D. Richter and his time. Unfinished biography.] Moskow: Soglasie [in Russian]
6. Karpova, I. (2014). Cintez iskusstv – odno iz vedushhikh napravlenij v e`steticheskom vospitanii detej doshkol`nogo vozrasta [The synthesis of arts is one of the leading directions in the aesthetic education of preschool children]. Pedagogicheskoe masterstvo: materialy` IV Mezhdunar. nauch. konf. Moskow: Buki-Vedi, 63-65 [in Russian]
7. Konchalovskaya, N. (1968). Gitara Surikova, Rasskazy` o muzy`ke [Surikov’s Guitar, Stories about music]. Moskow: Muzyka, 82-86 [in Russian]
8. Kuzmenko, H. (2020). Vid STEM- do STEAM-osvity: kliuchovi aspekty na prykladi initsiatyv uriadu SSHA [From STEM to STEAM education: key aspects on the example of US government initiatives.] Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 4 (79), 18-24 [in Ukrainian]
9. Kuzmenko, H. (2021). Osvitno-tvorchyi proiekt «Razom do prekrasnoho»: opanovuiemo obrazotvorche mystetstvo [Educational and creative project “Together for the beautiful”: mastering the fine arts]. Mystetstvo ta osvita, 2 (100), 38-44 [in Ukrainian]
10. Lishtanberzhe, A. (1997). Rikhard Vagner kak poe`t i mislitel` Seriya «Genij v iskusstve».[ Richard Wagner as Poet and Misler Genius in Art Series]. Moskow: Algoritm, [in Russian]
11. Mezhelajtis, E`. (1971). Saviczkas A. Chyurlyonis
[Čiurlionis]. Moskow: Iskusstvo [in Russian]
12. Masol, L., Haidamaka, O., Kuzmenko, H., Liemesheva, N. (2016). Mystetstvo (intehrovanyi kurs) [Art (integrated course)]: pidruch. dlia 7 kl. zahalnoosvit. navch. zakl. Kyiv: Vydavnychyi dim “Osvita” [in Ukrainian]
13. Masol, L., Kovalenko, O., Sotska, H., Kuzmenko, H. (2013). Navchalni prohramy dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: Muzychne mystetstvo; Obrazotvorche mystetstvo; Intehrovanyi kurs “Mystetstvo” [Curricula for secondary schools: Music; Art; Integrated course “Art”]. 5-9 klasy. Kyiv: MON [in Ukrainian]
14. Nadolinskaya, T. (2005). Garmoniya krasok i zvukov [Harmony of colors and sounds]. Moskow: Na urokakh muzy`ki o literature i iskusstve, Gumanitar. Izd. Czentr VLADOS [in Russian].
15. Nikitin, Yu. (1987). Muzy`kal`naya shkatulka [Music Box]. Moskow: Muzy`ka [in Russian]
16. Pakhomova, Ye. (2017). Synesteziia yak kontseptualna skladova kompozytorskoho myslennia Lesi Dychko [Synesthesia as a conceptual component of composition thinking of Lesya Dychko] Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, 168-172 [in Ukrainian]
17. Savchyn, H. (2018). Synesteziia yak pryntsyp rozvytku khudozhno-estetychnoi svidomosti [Synesthesia as a principle of development of artistic and aesthetic consciousness]. Molodyi vchenyi, 3 (55), 263-267 [in Ukrainian]
18. Stravinskij, I. (1963). Hronika moej zhizni. [Chronicle of my life] Leningrad: MUZGIZ[in Russian]
19. Teplov, B. (1961). Problemy` individual`ny`kh razlichij. Sposobnosti i odarennost` [Problems of individual differences. Abilities and giftedness]. Moskow: Izd-vo Akademii pedagogicheskikh nauk RSFSR, 9-20 [in Russian]
20. Khrushheva, T. (2016). Svetomuzy`ka kak mnogofaktornoe sredstvo vospitaniya: sushhnost`, istoriya voprosa, prostranstvo primeneniya. Teoriya i praktika professional`nogo obrazovaniya [Light and music as a multifactorial means of education: essence, history of the issue, space of application. Theory and practice of vocational education]. Vestnik MGUKI, 5 (73), 223-230 [in Russian]
21. Hansen-Löve, A. (1983). Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation von Wortund Bildkunst – am Beispiel der Russischen Modeme. Dialog der Texte. Hamburger Kolloquium zur Intertextualitat: Wiener Slawistischer Almanach. Wien, Sonderbd 11, 291-360 [in German]
22. Harrison, J., Baron-Cohen, S. (1996). Synaesthesia: an Introduction. Synaesthesia. Classic and Contemporary Readings Ed. by S. Oxford: Blackwell, 7-12 [in English]
23. Hervе́, L. (2001). The Keys to French Opera in the Nineteenth Century. University of California Press. Berkeley and Los Angeles, California. University of California Press, Ltd. London, England [in English]
24. Hodges, L. (2001). How one man wove a kind of magic in Ealing. 19 July [in English]
25. Jewanski, J., Day, S., & Ward, J. (2009). A Colorful Albino: The First Documented Case of Synaesthesia, by Georg Tobias Ludwig Sachs in 1812 Journal of the History of the Neurosciences, 18 (3), 293-303 [in English]
26. Jewanski, J., Simner J., Day, S., Rothen, N. & Ward, J. (2019). The “golden age” of synesthesia inquiry in the late nineteenth century (1876-1895). Journal of the History of the Neurosciences, 29 (4), 1-28 [in English]
27. Peacock, К. (1988). Instruments to Perform Color-Music: Two Centuries of Technological Experimentation у Wayback Machine. Leonardo. Journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology, 21, 4, 402-403 [in English]
28. McCaffrey, T., Higgins, P., Morrison, H., Nelligan, S., Clancy, A., Cheung, PS., Moloney, S. (2021). Exploring the role and impact of visual art groups with multiple stakeholders in recovery-oriented mental health services. Journal The Arts in Psychotherapy, 72, 101748 [in English].
29. Nair, A., Brang, D. (2019). Inducing synesthesia in non-synesthetes: Short-term visual deprivation facilitates auditory-evoked visual percepts. Journal Сonsciousness and Cognition, 70, 70-79 [in English]
30. Navarro Ram´on, L., H. Chacon-L´´opez, H. (2021). The impact of musical improvisation on children’s creative thinking. Journal Thinking Skills and Creativity, 40 [in English]
31. Stewart, R. Craggs (2002). Arthur Bliss: music and literature. Aldershot, Hants, England; Burlington, VT: Ashgate [in English]
32. Ward, J. & Simner’s J. (2021). How do Different Types of Synaesthesia Cluster Together? Implications for Causal Mechanisms, May, 237-261 [in English]
33. Wood, R. (1998). Wood On Canvas – Every Picture Tells a Story. Genesis Publications [in English]
DOI: https://doi.org/10.51209/platform.2.4.2021.
Опубліковано
2021-11-21
Розділ
МУЗИКОЗНАВЧІ СТУДІЇ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають