Живопис у візуальній культурі авторського фільму

  • Галина Петрівна ПОГРЕБНЯК Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв
Ключові слова: візуальна культура, феномен творчої особистості, екранні мистецтва, режисер-автор, образотворче мистецтво, художник, живопис, колір, телебачення, цирк, субʾєкт творчості, ідентифікація, національна ідентичність

Анотація

Авторка аналізує наукові праці вітчизняних та зарубіжних вчених, які досліджуюють проблеми сучасної візуальної культури. Дослідниця обирає об’єктом свого дослідження українські авторські фільми та намагається визначити специфіку використання засобів живопису в продукуванні екранного твору, творенні його візуальної образності. У статті показано, що в початковий період кіно до виробництва фільмів долучались художники, а кінематографічні сюжети іноді були екранізаціями живописних полотен. Вказується, що ранні кінематографісти захоплюювались різними напрямками і течіями в образотворчому мистецтві і переносили їх здобутки на екран. Особливу увагу авторка зосереджує на творчості театрального художника і режисера Ж. Мельєса, який використовував екранну графіку, комбіновані зйомки, дизайн кадру та вніс значний вклад у розвиток візуальної культури кіно. У статті розглядаються та аналізуються теоретичні і практичні праці українського оператора і режисера-автора Ю. Іллєнка. Показано, що у фільмах майстра презентовано високий рівень культури композиції, ракурсу, кольору й колориту, світла і тіні. Авторська режисерська творчість досліджується в контексті візуальної культури фільму і вперше є предметом спеціального наукового дослідження. Символіка та смислова значимість кольору в авторському кінематографі розглядається на прикладі фільмів О. Саніна, В. Чабанюка, З. Буадзе. Розкривається сутність субʾєктивного ставлення режисерів до використання кольорової гами в екранних мистецтвах крізь призму національної ідентичності. Показано, що колір у творчості цих режисерів виконує функцію замінника вербальної складової наративу є засобом авторської ідентифікації. Здійснюється образно-стилістичний аналіз та виявляються особливості продукування екранного твору засобами образотворчого мистецтва, зокрема живопису.  На прикладі фільмів «Мамай», «Поводир», «Довбуш», «Чорний козак», «Мій карпатський дідусь» показано здатність режисерів-авторів екранними засобами передавати широку палітру барв  та розкривати семантичну значимість кольору в екранних мистецтвах. У вивченні засобів живопису  у візуальній культурі  авторських фільмів було застосовано комплексний методологічний підхід, зокрема, використано метод аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення, метод порівняння, компаративний метод. Результати дослідження розширюють арсенал знань щодо специфіки візуальної культури режисерської екранної мови в авторських світоглядних моделях.

Посилання

1. Bazhan, M. (1968). Try filmy dovzhenkivtsiv [Cinematography by Yuriy Illenko]. Novyny kinoekrana. 9, 13-15 [in Ukrainian].
2. Briukhovetska, L. (2006). Operatorske mystetstvo Yuriia Illienka [Cinematography by Yuriy Illenko]. 1 (63), 50-54 [in Ukrainian].
3. Hodovanets, O. (2012). Banda Chornoho Kozaka [The Black Cossack Gang]. Ukrainskyi zhurnal. 1-2, 28 [in Ukrainian].
4. Horpenko, V. (1984). Plastyka filmu [The plastic of the film]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
5. Horpenko, V. (2000). Arkhitektonika filmu [v 4-kh t.]. [Film architecture] Kyiv: DITM. 4 [in Ukrainian].
6. Zubavina, I. (2004). Novi ekranni tekhnolohii: spetsyfika komunikatyvnoi dii [New screen technologies: specifics of communicative action. Virtualization of the world as a “zero distance” strategy. Suchasne mystetstvo. 1, 243-246 [in Ukrainian].
7. Illienko, Yu. (1973). Narodnyi karnaval [National carnival]. Novyny kinoekranu. 5, 4 [in Ukrainian].
8. Illienko, Yu. (1999). Paradyhma kino [The paradigm of cinema]. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].
9. Maiboroda, I. (2014). Estetychne vykhovannia maibutnikh vchyteliv pochatkovoi shkoly v protsesi vyvchennia obrazotvorchoho mystetstva [Aesthetic education of future primary school teachers in the process of studying fine arts]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Zhurnal naukovykh prats. 17(12), 78-83 [in Ukrainian].
10. Marchenko, S. (2011). Yurii Illienko – Pratseliub ukrainskoho kino [Yuriy Illenko – Worker of Ukrainian cinema]. Naukovyi visnyk KNUTKiT imeni I.K. Karpenka-Karoho. 9, 36-243 [in Ukrainian].
11. Musiienko, O. (2003). Mytets i vlada. Paradzhanov: zmina doli [Artist and power. Paradzhanov: change of fate]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy. 3, 194-201 [in Ukrainian].
12. Pashchenko, A. (2004). Mifolohichnyi vymir illienkovykh filmiv [Mythological dimension of Illenkov films]. Kino-Teatr. 2, 8-11 [in Ukrainian].
13. Pidhora-Hviazdovskyi, Ya. “Povodyr”, shliakh do prozrinnia [“Guide”, the path to enlightenment]. Available at: http://surl.li/rpyyhx [in Ukrainian].
14. Poetychne kino: zaboronena shkola (1995) [Poetic cinema: forbidden school]. Zb. statei i materialiv. Kyiv: ArtEk [in Ukrainian].
15. Pohrebniak, H. (2012). Avtorskyi kinematohraf kriz pryzmu mystetskoi osobystosti [Author’s cinematography through the prism of artistic personality ]:monohrafiia. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
16. Pohrebniak, H. (2020). Avtorskyi kinematohraf u kulturnomu prostori druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Authorʾs cinematography in the cultural space of the second half of the 20th – beginning of the 21st century]: monohrafiia. Kyiv: NAKKKiM. 448 s. [in Ukrainian].
17. Priadko, O., Mozhenko, O. (2019). Virtualizatsiia zobrazhennia v tekhnolohii ekrannoho zhyvopysu [Image virtualization in screen painting technology]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo. 2 (1), 99-107 [in Ukrainian].
18. Puchkov, M. (2022). Poniattia “khudozhnia systema” u vizualnii kulturi ta kinoplakat yak fenomen suspilno-kulturnoi komunikatsii (Do postanovky problemy) [The concept of "artistic system" in visual culture and the movie poster as a phenomenon of social and cultural communication (To the statement of the problem)]. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia. 18, 106-113 [in Ukrainian].
19. Rabenchuk, O. (2012). Do pytannia pro vizualne yak dzherelo istorychnykh doslidzhen [To the question of the visual as a source of historical research]. Ukraina XX stolittia: kultura, ideolohiia, polityka. 17, 29-39 [in Ukrainian].
20. Riazantseva, P. ( 2011). Symvolika koloru u filmi [Color symbolism in the film]. Kultura i suchasnist. 2, 253257 [in Ukrainian].
21. Slipchenko, K. U prokat vyishla trahikomediia “Mii karpatskyi didus” [The tragicomedy “My Carpathian grandfather” was released]. Available at: http://surl.li/wauvnf [in Ukrainian].
22. Sotska, H. (2012). Obrazotvorche mystetstvo yak zasib formuvannia estetychnoi kultury maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva [Fine art as a means of forming the aesthetic culture of future fine art teachers]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho universytetu imeni T.H.Shevchenka (97), 480-483 [in Ukrainian].
23. Shylova, A. Maizhe «Ruka Boha» po-ukrainsky: retsenziia na film “Mii karpatskyi didus” [Almost “Hand of God” in Ukrainian: review of the film “My Carpathian Grandfather”]. Available at: http://surl.li/khhdmc [inUkrainian].
Опубліковано
2024-10-02
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ