ФУНКЦІОНУВАННЯ РЕЖИСЕРСЬКИХ МОДЕЛЕЙ АВТОРСЬКОГО КІНО В КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКОМУ ПРОСТОРІ МІЖНАРОДНИХ КІНОФЕСТИВАЛІВ

  • Галина Петрівна ПОГРЕБНЯК Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0002-8846-4939
Ключові слова: автор-режисер, авторський кінематограф, авторська режисерська модель, інтелектуальне кіно, кінофестиваль, кроскультурні відносини

Анотація

У статті розглядаються міжнародні кінофестивалі, які мають значний соціально-економічний потенціал і є потужною складовою культурно-мистецького життя. Показано, що прикметою нинішніх міжнародних кінофестивалів є поновлення тенденції гострого критичного погляду на світ, а також посилення авторського начала, що відображає життєвий досвід, характер світосприйняття та світовідтворення режисера-постановника – творця власної кіномоделі. Обґрунтовано спроможність ведення міжкультурного діалогу засобами авторського кіно. Визначається місце українських авторських фільмів у міжнародному фестивальному просторі. Простежується процес входження вітчизняного авторського кінематографа в міжнародний фестивальний простір з метою розповсюдження інформації про системні зміни в законодавстві щодо підтримки кіноіндустрії; маніфестації специфічної художньо-естетичної та морально-етичної спрямованості українського кіномистецтва; демонстрації рівня професійної підготовки кінематографістів;  представлення фільмової продукції представникам міжнародної дистриб’юції; на­лагодження кроскультурних зв’язків;  зміцнення кінематографічного іміджу України. Встановлено, що нагородження українських кіномитців призами престижних міжнародних кінофестивалів  свідчить про спроможність вітчизняних майстрів, утверджуючи національні пріоритети та висвітлюючи значимі загальнолюдські проблеми, спілкуватись із міжнародною спільнотою зрозумілою кінематографічною мовою.

Доведено, що успіх українських фільмів на міжнародних кінофорумах демонструє затребуваність вітчизняного авторського кіно в сучасному культурному просторі, поступове формування брендів «українське кіно», «українське авторське кіно», створення в потенційних партнерів упізнаваного позитивного образу України. Доведено, що значний успіх Фестивалів українського кіно в різних країнах світу свідчить про те, що вітчизняні авторські фільми виступають потужним каналом комунікації, складником культурної дипломатії, дієвим інструментом культурної політики України, сприяючи творенню її іміджу як кінематографічної країни та інтеграції у світовий культурний простір.

Посилання

Список використаної літератури:
1. Александр Роднянский: «Работа продюсера – это брак с автором». URL: https://mediananny.com/raznoe/2300316/
2. Волошенюк О. Кінорепрезентації Майдану: реабілітація фізичних реальностей. URL: http://medialiteracy.org.ua/kinoreprezentatsiyi-majdanu-reabilitatsiya-fizychnyh-realnostej/
3. Грабович І. Все буде Донбас?
URL: https://detector.media/kritika/article/141309/2018-09-27/
4. Документальна стрічка «Майдан» Сергія Лозниці виходить в український прокат у липні. URL: https://www.tv.zt.ua/index.php/ru/302-dajdzhest-novostej-tv-rynka-1-16-marta-284
5. Долин А. «Донбасс» Сергея Лозницы: театр военных действий и абсурда. На Каннском фестивале показали фильм о жизни в ДНР и ЛНР
URL: https://meduza.io/feature/2018/05/09/donbass-sergeya-loznitsy-teatr-voennyh-deystviy-i-absurda
6. Донбас – місце, де розпадається ритуал. Сергій Лозниця про свою нову картину і війну на Сході
URL: https://nv.ua/radio/forperspectiveshow/donbas-mistse-de-rozpadajetsja-ritual-serhij-loznitsja-pro-svoju-novu-kartinu-i-vijnu-na-skhodi-2506960.html
7. Закон України «Про кінематографію».
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/9/98-%D0%B2%D1%80#Text
8. Карлова В.В. Культурна політика. Філософія: словник-довідник. За ред.: І. Ф. Надольного, І. І. Пилипенка, В. Г. Чернеця. Київ: НАКККіМ, 2011. Сс. 203-204
9. Лозница С. «Майдан»: «Думать, что такой фильм может изменить ситуацию – это иллюзия
URL: https://platfor.ma/magazine/text-sq/experience/sergei-loznitsa/
10. «Майдан» Cергея Лозницы: Канны – Одесса – мир.
URL: http://www.mk.mk.ua/rubric/culture/2014/07/19/15703/
11. Макаров Ю. Творити український бренд.
URL: https://tyzhden.ua/Publication/2505
12. Новікова Л. Політичний аспект діяльності міжнародних кінофестивалів. Сучасні дослідження в галузі культури і мистецтва: зб. матеріалів V Міжн. наук.-практич. конф., 30.04.2020 р. Київ, 2020. Сс. 97-99.
13. Овчарук О. Культурна дипломатія: теоретичний та прикладний аспект. Культурні та мистецькі студії ХХІ століття: науково-практичне партнерство: матеріали міжн. симпозіуму, м. Київ, 6 червня 2019 р. Київ: НАКККіМ, 2019. Сс. 67-68.
14. Плахов А. «Кинофестивали не вымрут. Они изменятся». URL: https://newizv.ru/interview/20-06-2018/andrey-plahov-kinofestivali-ne-vymrut- oni-izmenyatsya
15. Роднянський О. Три вектори. Кіно-коло. 1997. № 1. Сс. 21-22.
16. Тыркин С. Президент Каннского кинофестиваля Жиль Жакоб: «Тарантино мне отказал, а братьев Коэнов я все же уломал». URL: https://www.crimea.kp.ru/daily/24071.4/309006/
17. Український кінопрорив.
URL:https://nlu.org.ua/storage/files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2015/2015_kino15.pdf
18. A Gentle Creature. Krotkaya. URL:
https:// www.europeanfilmawards. eu/en_EN/film/a-gentle-creature.9360

References:
1. Aleksandr Rodnyanskij (2016): “Rabota prodyusera – ehto brak s avtoroM” [Alexander Rodnyanskiy: “The work of a producer is a marriage with an author”]. Available at: https://mediananny.com/raznoe/2300316/ [in Russian]
2. Volosheniuk, O. (2014). Kinoreprezentatsii Maidanu: reabilitatsiia fizychnykh realnostei [Film representations of the Maidan: rehabilitation of physical realities]. Available at: http://medialiteracy.org.ua/kinoreprezentatsiyi-majdanu-reabilitatsiya-fizychnyh-realnostej [in Ukrainian]
3. Hrabovych, I. (2018). Vse bude Donbas? [Everything will be Donbass?]. Available at: https://detector.media/kritika/article/141309/2018-09-27/
[in Ukrainian]
4. Dokumentalna strichka “Maidan” Serhiia Loznytsi vykhodyt v ukrainskyi prokat u lypni [Serhiy Loznytsia's documentary “Maidan” will be released in Ukraine in July]. Available at: https://www.tv.zt.ua/index.php/ru/302-dajdzhest-novostej-tv-rynka-1-16-marta-284 [in Ukrainian]
5. Dolin, A. (2018). “DonbasS” Sergeya Loznicy: teatr voennykh dejstvij i absurda. Na Kannskom festivale pokazali fil'm o zhizni v DNR i LNR [“Donbass" by Sergei Loznitsa: theater of military operations and absurdity. A film about life in the DPR and LPR was shown at the Cannes Film Festival]. Available at: https://meduza.io/feature/2018/05/09/donbass-sergeya-loznitsy-teatr-voennyh-deystviy -i-absurda [in Russian]
6. Donbas – mistse, de rozpadaietsia rytual. Serhii Loznytsia pro svoiu novu kartynu i viinu na Skhodi [Donbass is a place where the ritual breaks down. Sergei Loznitsa about his new picture and the war in the East]. Available at: https://nv.ua/radio/forperspectiveshow/donbas-mistse-de-rozpadajetsja-ritual-serhij-loznitsja-pro-svoju-novu-kartinu-i-vijnu-na-skhodi-2506960.html [in Ukrainian]
7. Zakon Ukrainy “Pro kinematohrafiiu” [Law of Ukraine ‘On Cinematography"]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/9/98-%D0%B2% D1%80#Text [in Ukrainian]
8. Karlova, V.V. (2011). Kulturna polityka [Cultural policy]. Filosofiia: slovnyk-dovidnyk. Za red.: I. F. Nadolnoho, I. I. Pylypenka, V.H. Chernetsia. Kyiv: NAKKKiM, 203-204 [in Ukrainian]
9. Loznytsa, S. “Maidan”: “Dumat, chto takoi fylm mozhet yzmenyt sytuatsyiu – ehto ylliuzyia [Maidan: “To think that such a film can change the situation is an illusion]. Available at: https://platfor.ma/magazine/text-sq/experience/sergei-loznitsa/ [in Russian]
10. “Majdan” Cergeya Loznicy: Kanny – Odessa – mir [“Maidan” by Sergei Loznitsa: Cannes – Odessa – the world]. Available at: http://www.mk.mk.ua/rubric/culture/2014/07/19/15703/ [in Russian]
11. Makarov, Yu. Tvoryty ukrainskyi brend [Create a Ukrainian brand]. Available at: https://tyzhden.ua/Publication/2505 [in Ukrainian]
12. Novikova, L. (2020). Politychnyi aspekt diialnosti mizhnarodnykh kinofestyvaliv [Political aspect of international film festivals]. Suchasni doslidzhennia v haluzi kultury i mystetstva: zb. materialiv V Mizhn. nauk.-praktych. konf., 30.04.2020. Kyiv, 97-99 [in Ukrainian]
13. Ovcharuk, O. (2019). Kulturna dyplomatiia: teoretychnyi ta prykladnyi aspekt [Cultural diplomacy: theoretical and applied aspect]. Kulturni ta mystetski studii KhKhI stolittia: naukovo-praktychne partnerstvo: materialy mizhn. sympoziumu, Kyiv, 6 chervnia 2019. Kyiv: NAKKKiM, 67-68 [in Ukrainian]
14. Plahov, A. “Kinofestivali ne vymrut. Oni izmenyatsya” [“Film festivals will not die out. They will change”]. Available at: https://newizv.ru/interview/20-06-2018/andrey-plahov-kinofestivali-ne-vymrut-oni-izmenyatsya [in Russian]
15. Rodnianskyi, O. (1997). Try vektory [Three vectors]. Kino-kolo, 1, 21-22 [in Ukrainian]
16. Tyrkin, S. Prezident Kannskogo kinofestivalya Zhil' Zhakob: “Tarantino mne otkazal, a brat'ev Koehnov ya vse zhe ulomaL” [President of the Cannes Film Festival Gilles Jacob: “Tarantino refused me, but I still persuaded the Coen brothers”]. Available at: https://www.crimea.kp.ru/daily/24071.4/309006/ [in Russian]
17. Ukrainskyi kinoproryv [Ukrainian film breakthrough]. Available at:
https://nlu.org.ua/storage/files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2015/2015_kino15.pdf [in Ukrainian]
18. A Gentle Creature. Krotkaya. Available at:
https:// www.europeanfilmawards. eu/en_EN/film/a-gentle-creature.9360 [in English]
Опубліковано
2021-11-21
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ