Phenomenon of pantomime and the problem of transformation of a mime artist into a stage image

  • Halyna KUZMENKO Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts
  • KATERYNA SPODONEIKO Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts
Keywords: pantomime, festival movement, mime artist, stage image of a mime artist, stylization

Abstract

The main task of the article is an attempt to actualize the issues that have arisen around pantomime. This type of stage art plays a special role in the history of the theater as pantomime is believed to be one of the most important factors in its creation and formation. The authors consider the question of terminology and semantic content of the following categories: “pantomime”, “stage image of a mime artist”, and “stylization”.

The specific properties of pantomime as a special type of today's spectacular culture and the peculiarities of its artistic language have been revealed. It is noted that the special, organic, and unique artistic language of this art form serves as a means of communication between the mime artist and the audience. The authors emphasize that the modern mime is a universal artist-performer, the one who can skilfully handle both casual comedy sketch shows, short variety mono-scenes with imaginary objects and a simple plot, and performances with complex intricate plots of dramatic content as part of a mime ensemble.

The main attention is paid to the specifics of the creative process and the creation of a mime artist's stage image. By the concept of the "stage image of a mime artist", the authors understand the generalized and specified external manifestation of the inner essence, the personality of the character, and his inner self, which are inextricably connected and communicate the artist’s ideas to the audience. It is emphasized that the pantomime artist reproduces the stage image through body plasticity, distinctive posture and movement, meaningful gestures, and emotional facial expressions by integrating the competencies of a dramatic and comedic actor, choreographic and improvisational skills following the genre and style characteristics of this art form. It is noted that modern pantomime festivals have become a platform for dialogue between different genres of stage art, and the variety of forms allows mime artists to experiment and master not only the traditional stage but also new, non-standard and unexpected venues, due to which pantomime is becoming more accessible and approachable for a wide audience and has extremely wide opportunities for development.

References

Волков С. Інституалізовані соціокультурні системи: регіональна специфіка та динаміка. Київ: Ін-т культурології НАМ України, 2010. 248 с.

Крюков В. Цирковий номер у жанрі клоунади: специфіка та особливості. Сценічне та музичне мистецтво: циркові та естрадні жанри. Науково-методичний аспект : матеріали ХІ наук.-практ. конф. (м. Київ, 15–16 квітня 2021 р.). Київ: КМАЕЦМ, 2021. Сс. 94-99.

Кузнєцова Т. Пантоміма сьогодення: специфіка режисури та прикладний аспект сценічного номеру. Сценічне та музичне мистецтво: циркові та естрадні жанри. Науково-методичний аспект: матеріали ХІ наук.-практ. конф. (м. Київ, 15–16 квітня 2021 р.). Київ: КМАЕЦМ, 2021. Сс. 99-104.

Кузьменко Г., Силко Р. Вступ до спеціальності: Образотворче мистецтво. Модуль 2 : навч. посіб. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. 108 с.

Маматова З., Теслюк Н., Богатирьова М., Цховребова З. Удосконалення пластичності рухів в художній гімнастиці засобами пантоміми. Сучасні проблеми фізичного виховання, спорту та здоров’я людини: матеріали ІV інтернет-конф. (м. Одеса, 24-25 листопада 2020 р.). Одеса: видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2020. Сс. 66-69.

Пантоміма. Літературознавча енциклопедія у 2 т. авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. Київ: ВЦ «Академія», 2007. Т. 2. М – Я. С. 178.

Романова Л. Особливості формування практичниїх навичлок актора пантоміми. Мистецтво естради : проблеми виконавської практики, системи освіти й наукових досліджень : матеріали V Всеукраїнської наук.-практ. конф. (м. Київ, 15 грудня 2022 р.). Київ: КМАЕЦМ, 2022.

Сс. 74-77.

Сварник Б. Український театр пантоміми крізь призму синергетичної парадигми. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2021. №2.

Сс. 100-104.

Статут Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв (нова редакція) URL: https://kyivaudit.gov.ua/vr/ka/company.nsf/0/F577BC1272A2B7A8C2257E1900399932/$file/78b822f4-0c4c-431b-ae69-f509dd2d602a.pdf

Сподонейко К. Поняття «метаморфоза» та її відтворення у сфері пантоміми. Мистецтво естради : проблеми виконавської практики, системи освіти й наукових досліджень : матеріали V Всеукраїнської наук.-практ. конф. (м. Київ, 15 грудня 2022 р.). Київ: КМАЕЦМ, 2022. Сс. 81-86.

Ужвенко Н., Скрябіна Н. Пантоміма у питаннях та відповідях: довідник. Київ: Золоті ворота, 2013. 159 с.

Фомічев О. Оповідь про театр міміки та жесту «Райдуга». 2014. 19 квітня. URL: http://www.i-deaf.com.ua/2014/04/19/skazanie-o-teatre-mimiki-i-zhesta-radu/

Чим займається мім: Особистий досвід Анастасії Любченко. Інтернет-платформа WoMo.

URL: https://womo.ua/proforiyentiri-chim-zaymayetsya-mim/

Шариков Д. Циркознавство як мистецтвознавча наука у сучасному мистецтві. Сценічне та музичне мистецтво: циркові та естрадні жанри. Науково-методичний аспект : матеріали ХІ наук.-практ. конф. (м. Київ, 15–16 квітня 2021 р.). Київ: КМАЕЦМ, 2021.

Сс. 120-121.

Шевченко Л. Київський цирк у контексті сучасних мистецьких проблем. Сценічне та музичне мистецтво: циркові та естрадні жанри. Науково-методичний аспект : матеріали ХІ наук.-практ. конф. (м. Київ, 15–16 квітня 2021 р.). Київ: КМАЕЦМ, 2021. Сс. 121-127.

Ярмак С. Техніка пантоміми: основні прийоми пантоміми в створенні ілюзії реальності. Сценічне та музичне мистецтво: циркові та естрадні жанри. Науково-методичний аспект : матеріали ХІ наук.-практ. конф.

(м. Київ, 15–16 квітня 2021 р.). Київ : КМАЕЦМ, 2021.

Сс. 127-131.

Amose de Haas, Frits Vogels Mime Handbook for mime corporel. URL: https://www.mapa.nl/

Broadbent, R. J. (1901). A History of Pantomime. London. URL: https://www.mime.info/history-broadbent.html

Chaffee, Judith and Crick, Olly. The Routledge Companion to Commedia dell'Arte. London and New York, Routledge Tailor & Francis Grjup, Typeset in Sabon by Saxon Graphics Ltd, Derby. 2015. 540 р.

Corrêa de Camargo, Robson. A Pantomima e O Teatro De Feira Na Formação Do Espetáculo Teatral: O Texto Espetacular e O Palimpsesto. Fênix – Revista de História e Estudos CulturaisOutubro / Novembro / Dezembro de 2006 Vol. 3 Ano III №4.

URL: https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/786

Kayiatos A. Silent plasticity: Reenchanting Soviet stagnation. Women’sStudies Quarterly, 2012. Vol. 40. No. 3-4. Pр. 105-125.

Рantomime, OED. Oxford English Dictionary The definitive record the language,

URL: https://www.oed.com/view/Entry/137038?rskey=LW1qpR

Pavis, P. «Théâtre autobiographique», Dictionnaire du théâtre, Paris, Dunod, Editeur : Armand Colin 2002, 447 р.

Romanenkova J., Paliychuk A., Sharykov D., Bratus I., Kuzmenko H., Gunka A. Circus art in modern realities: functions, problems, prospects. Revista Inclusiones, 2021.

Vol.: 8. Pр. 571-581.

Published
2023-04-02
Section
CULTURALOGICAL STUDIES