Reflection of the national idea in the directing models of author cinema

  • Galyna POGREBNІAK
Keywords: national idea, director, authorʾs cinema, model of authorship, poetic cinematography, Ukrainian model of authorʾs cinema, directorʾs means

Abstract

The article examines the phenomenon of authorship in cinematography, its worldview principles, and creative guidelines. The role of cinematography in the process of formation of a coherent spiritual space, reconstruction of national self-awareness is specified. The peculiarities of the reproduction of the national idea in Ukrainian cinema have been revealed. It was found that despite the visual dissimilarity of the films of the artists of the Ukrainian author's film models, they have: ideological and thematic consonance in the reflection of the national idea; maximum closeness of screen images to the depicted; organic reproduction of folk life. The concept of “Ukrainian model of auteur cinema” is substantiated. It is proved that the foundation of the model was the poetic worldview of its representatives –Yu. Illenko, I. Mykolaichuk L. Osyka,                           S. Paradzhanov. It was observed that in the reproduction of the national idea, the named artists: reached the depths of ethnology; mastered the national culture, traditions, customs, and rites of the people; represented a system of artistic images that expanded the boundaries of human feelings, experiences, characters, mental relations, and national psychology; resisted social injustice. It was determined that in the tapes of the specified masters, a system of expressive means of cinema and poetry was used to reproduce the national identity of the hero, his indomitable spirit. It was found that the use of the film camera as a full-fledged participant in the screen action was key in the creation of the language of films of the Ukrainian model of auteur cinema. This contributed to the creation of both poetic on-screen conventionality and life authenticity in the documentary recording of folk customs and everyday life.

It is summarized that in the works of modern Ukrainian directors R. Bondarchuk, V. Vasyanovych, M. Vroda,                             A. Lukich, Yu. Rechynskyi,L. Sanin, M. Slaboshpytskyi,                            I. Strembitskyi, D. Sukholitky-Sobchuk developed traditions of reflection the national idea of exaltation of the national spirit in the Ukrainian model of auteur cinema.

References

Багатогранність творчості Юрія Іллєнка і його внесок у світове кіно: Матеріали круглого стола редакції журналу «Кіно-Театр». Кіно-Театр. 2011. № 2 (94). Сс. 15-20.

Балей В. Галузка культури світової. Київ. 1991. № 2. Сс. 15-17.

Баранівський В. Національна

самосвідомість. Філософія: словник-довідник. Київ: НАКККіМ, 2011. С. 261.

Безклубенко С. Кіномистецтво та політика. Київ: Альтпрес, 1995. 166 с.

Брюховецька Л. Поетична хвиля українського кіно. Київ: Мистецтво, 1989. 176 с.

Брюховецька Л. Кіносвіт Юрія Іллєнка. Київ: Задруга, 2006. 288 с.

Брюховецька Л. Прорив до вічного. Кіно-Театр. 2008. № 5 (79). Сс. 24-29.

Брюховецька Л. Юрій Іллєнко. Порахунки з імператорами. Кіно-Театр. 2010. Сс. 2-7.

Брюховецька Л. Антиімперська спрямованість творчості Ю. Іллєнка. Науковий вісник КНУТКіТ імені І. К. Карпенка-Карого. Київ, 2011. Вип. 9. Сс. 193-199.

Брюховецька Л. «Тіні забутих предків» як художній маніфест. Екранний світ Сергія Параджанова Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2014. Сс. 25-35.

Бучковська О. Міжкультурна компетентність в контексті інтернаціоналізації вищої освіти. Мистецтвознавчі записки. 2016. Вип. 30. Сс. 147-155.

Горенко Л. Національна культура. Філософія: словник-довідник. Київ: НАКККіМ, 2011. С. 258.

Горпенко В. Історична динаміка термінології сучасних екранних мистецтв (О. Довженко. Теоретичні погляди). Вісник КНУТКіТ імені І. К. Карпенка-Карого. 2015. Вип. 16. Сс. 95-105.

Дзюба І. Відкриття чи закриття «школи»? Культура і життя. 1989. № 13. 26 березня. Сс. 3-4.

Дзюба І. День пошуку. Екранний світ Сергія Параджанова. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2014. Сс. 15-24.

Довженко О. Твори: в 5 т. Т. 4. Київ: Дніпро, 1984. 351 с.

Жукова Н. Елітарність як компонент культуротворення: досвід некласичної естетики. Київ: ПАРАПАН, 2010. 244 с.

Зубавіна І. Переживання статевої проблематики людини. Мистецтво екрана. Вінниця: ГЛОБУС-ПРЕС, 2001. Сс. 63-77.

Зубавіна І. Кіноархетипіка як ядро екранного наративу. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2015. Вип. 16. Сс. 75-83.

Іллєнко Ю. Доповідна Апостолові Петру Юрка Іллєнка: в 2 кн. Тернопіль: Богдан, 2008. Кн. 1. 346 с.

Історія української естетичної думки. Київ: Центр учбової літератури, 2013. 388 с.

Канівець І. Образ національного «Я» в українському кіно поетичної традиції 1990-2000-х. Сучасне українське кіно від відтворення до творення нової реальності: матеріали наук.-методич. конф., м. Київ, 9 листопада 2016 р. Київ: ІПСМ НАМУ, 2016. Сс. 16-17.

Коваль Д. Візитна картка українського кіно. Світова кінокласика. Київ: Вид. дім «КМ Академія», 2004. 158 с.

Ковтун Т. Художнє кінополе та питання його методологічного аналізу. Мистецтвознавство України.2004. Вип. 4. Сс. 229-234.

Корнієнко П. Національна ідея. Філософія: словник-довідник. Київ: НАКККіМ, 2011. С. 258.

Кримський С., Заболоцький В. Ментальність. Філософський енциклопедичний словник. Київ: Абрис, 2002. Сс. 369-370.

Марченко С. Юрій Іллєнко – працелюб українського кіно. Науковий вісник КНУТКіТ імені І. К. Карпенка карого. 2011. Вип. 9. Сс. 236-243.

Мельників Р. Майк Йогансен: ландшафти трансформацій. Київ: Смолоскип, 2000. 156 с.

Мусієнко О. Пейзаж в образній системі кінематографа Ю. Іллєнка. Науковий вісник КНУТКіТ імені І. К. Карпенка-Карого. 2011. Вип. 9. Сс. 210-216.

Наумова Л. До питання семантики сучасних монтажних побудов в сучасному українському кінематографі. Сучасне українське кіно від відтворення до творення нової реальності: матеріали наук.-методич. конф., м. Київ, 9 листопада 2016 р. Київ: ІПСМ НАМУ, 2016. Сс. 17-19.

Новікова Л. Кінематографічний імідж України й українців: західна складова. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого: зб. наук. праць. 2009. Вип. 4-5. Сс. 202-215.

Пашкова О. Кінообразність О. Довженка в контексті авангардних течій мистецтва 20-х років. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2009. Вип. 4-5. Сс. 140-156.

Пащенко А. Українське поетичне кіно як зразок національного кінематографа. URL: https://ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1337.

Скуратівський В. На незабудь майбутньому «іллєнкознавству». Кіно-Театр. 2010. № 6 (92). Сс. 4-5.

Скуратівський В. Тіні забутих фільмів. Екранний світ Сергія Параджанова. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2014. Сс. 36-47.

Скуратівський В. З кінознавчого записника: Статті в журналі «Кіно-Театр». Кінематографічні студії. Вип. 8. Київ: «Кіно-Театр»; «АРТ КНИГА», 2017. 184 с.

Тримбач С. Сюрреальне в українському кіно. Кіно-Коло. 2008. № 6. Сс. 56-61.

Тримбач С. Сергій Параджанов. Тексти і контексти. Екранний світ Сергія Параджанова. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2014. Сс. 269-291.

Українське кіно: євроформат. Хроніка громадських обговорень 1996-2003 років. Кіносоціологія. Київ: Альтпрес, 2003. 528 с.

Франко І. Із секретів поетичної творчості. Франко І. Я. Зібрання творів: у 50 т. Т. 31. Київ: Наукова думка, 1986. С. 211-238.

Шевчук М. Історія і культура різних часів у фільмі «Камінний хрест». Кіно-театр. 2018. № 2 (136). Сс. 42-43.

Якутович С. Коли згадуєш великого майстра. Кіно-Театр. 2010. № 6 (92). С. 5-8.

Gazda J. Ukrainska szkola kina poetychniego. Ekran. 1970. № 9. Ss. 17-18.

Gazda J. Cienie zapomnianych przodkou. Sztuka na wysokosci oczu. Film i antropologia. Warszawa: Instytyt Sztuki PAN, 1978. Ss. 123-146.

Pasolini P. P. The Cinema of Poetry.

URL: https://dilipshakya. files.wordpress. com/ 2013/04/pasolini1976-cinema-n-poetry.pdf.

Published
2023-04-02
Section
CULTURALOGICAL STUDIES