Поява циркових механічних атракціонів та інші «сенсаційні смертельні номери» в конексті циркологічного аналізу

  • Людмила Олексіївна ШЕВЧЕНКО Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв
Ключові слова: лапендула, механічні атракціони, перформативні видовища, смертельні номери, сучасне циркове мистецтво, циркологія, циркові жанри.

Анотація

У статті проведено художній аналіз обраних явищ у контексті циркології: викладено історичну складову виникнення циркових механічних атракціонів та інших «Сенсаційних смертельних номерів». Аналізується та надається чітка характеристика багатьом цікавим цирковим механічним атракціонам, де застосовувалась демонстрація складних циркових апаратів та приладів підвищеної небезпеки, які дійсно можна вважати сенсаційними та в певній мірі «смертельними.

Проблематика цієї статті майже не досліджувалась у сучасній арт-критиці циркологічної галузі. Тема дуже вузька, хоча й досить цікава, але найчастіше подавалася узагальнено, лише окремі аспекти фрагментарно описані в історичному контексті. Не так багато циркових виконавців, які б працювали у такому цирковому жанрі, що могли б ще й описати та розповісти про різні формати та специфіку механічних атракціонів у сучасному цирку.

Тематика та особливості циркових механічних атракціонів та інші смертельні номери в історії сучасної циркології має мінімальний рівень репрезентації серед розважальних видовищ кінця ХІХ та всього ХХ ст. Зараз активно реалізуються циркові шоу та перформативні видовища, де мають місце циркові номери даного жанру. Мета статті – дати системний аналіз особливостей циркового жанру, який стосується механічних атракціонів, циркових номерів і програм, які є досить небезпечним, але цікавим неперевершеним видовищем. Важливо відзначити, що окремі публікації, анонси, програми циркових окремих популярних статей із сучасних журналів у пресі кінця XX та початку XXI століть, безумовно, мали місце. Варто згадати і роль таких циркових номерів в атракціонах, як «політ на норвезьких санях», «гонки автомобілів у повітрі», «політ із шармати», «подвійне сальто на велосипеді», а також «лапендула чи колесо смерті». Важливим пріоритетом у сучасній арт-критиці з питань циркології вкрай важливі дослідження з оригінальних циркових видовищ, які цікаві завдяки унікальним інноваційно-технічним приладам, але недостатньо висвітлюються в сучасних дослідженнях. Також форми циркового реквізиту у складних перформативних видовищах, т.зв. «механічних атракціонах», «небезпечних трюкових номерах» потребують глибокого аналізу для вивчення характеристик особливостей розважальних дійств сьогодення.

Посилання

1. Ільницька О. Розвиток циркових жанрів в естрадному мистецтві на сучасному етапі. Вісник КНУКІМ. 2019. № 40. Сс. 39-45.
2. Малихіна М. Циркове мистецтво в Україні (20-30-ті роки ХХ ст.). Київ: НАКККіМ, 2016. 154 с.
3. Станіславська К. Мистецько-видовищні форми сучасної культури: монографія. Київ: НАККіМ, 2016. 353 с.
4. Bramson B. Artistengepaeck und andere baggage. Berlin: Pro BUSINESS, 2011. 146 s.
5. Carrie H. Aerial Circus Training and Safety Manual Spiral-bound – Teacher's Edition. London. Writers Press, 2005. 344 p.
6. Cadwell St.J. Falling together: an examination of trust-building in youth and social circus training. Theatre, Dance and Performance Training, USA, 2018. № 19. Pр. 19-35.
7. Circus and Cultural Spaces ni-muenster. URL: http://surl.li/kvswyv
Опубліковано
2024-10-02
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають