ДО ПИТАННЯ ПРО ТВОРЧУ ДИНАСТІЮ ШЕВЧЕНКІВ В ІСТОРІЇ ВІТЧИЗНЯНОГО ЦИРКУ

  • Людмила Олексіївна ШЕВЧЕНКО Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв https://orcid.org/0000-0003-1161-5951
Ключові слова: циркове мистецтво, творча династія, дресирувальник, атракціон, хижак, трюк

Анотація

Стаття має на меті актуалізувати питання значення творчих династій в історії українського циркового мистецтва, від етапу його існування у складі радянського цирку, найсильнішого у світі, до сьогоднішнього дня, коли пишеться літопис сучасного вітчизняного цирку. Підкреслюється слабка ступінь дослідженості цього феномену в українському науковому просторі, наводяться провідні джерела інформації, які допомагають висвітлити питання. Дано стислий екскурс в історію становлення українського цирку, головні вектори його роботи, причини надзвичайної популярності  та великого попиту в радянський період, загально проаналізовано його «золоту добу», пов’язану з активною гастрольною діяльністю. Виокремлено феномен циркової родини як один з фундаментальних при формуванні характеру, специфіки циркового мистецтва, особливо в жанрі дресури при роботі з хижаками, де на першому місці стоять взаємодовіра та надійність партнерів, які мають роботу, пов’язану з постійним ризиком для життя. Акцентуються основні риси, що є стилеутворюючими при народженні нових атракціонів, унікальних трюків. Підкреслено місце творчості циркового подружжя Шевченків в історії радянського та українського цирку, висвітлюються головні програми, унікальні трюки, що увійшли в історію світового цирку, зроблено акцент на ролі конкретних персоналій у творчих біографіях артистів подружжя Шевченків (Б. Едер). Описано історію виникнення окремих складних трюків центрального атракціону тандему дресирувальників («Дресировані левиці»), шлях від початку роботи з хижаками до всесвітньо відомого номеру, аналогів якому до цього часу немає в жодній країні світу. Окремо акцентовано різні вектори творчого шляху кожного з дресирувальників: акробатику у Л.Ш., роботу В.Ш. у кінематографі (його амплуа як актора режисера, каскадера), співробітництво з легендарними режисерами. Стаття має характер нарису з елементами мемуаристики, побудована на матеріалах спогадів, інтерв’ю, рецензій на відомі циркові атракціони, програми за участі творчого тандему      В. та Л. Шевченків

Посилання

Список використаної літератури:
1. Ганешин К. Цена легкости. Советская эстрада и цирк. 1974. № 4.
2. Ганешин К. В перекрестном прыжке. Советская эстрада и цирк. 1968. № 12.
3. Ганешин К. Трудные и радостные будни. Советская эстрада и цирк, 1983. № 10 (313). Сс. 25-27.
4. Ганешин К. Режиссёр нужен всем. Советская эстрада и цирк. 1968. №1.
5. Дмитриев Ю. Советский цирк сегодня: очерки. Искусство, 1968. Сс. 65-72.
6. Маяцкий П. Прошло два года. Советский цирк. 1958. № 6.
7. Рыбаков М. Киевский цирк: люди, события, судьбы. Киев: Атика, 2006. 304 с.
8. Шевченко Л. Дресура тварин: зародження явища, стадії еволюції та актуальні проблеми сьогодення. Арт-платформа. 2021. Вип. 1(3). Сс. 107-122.
9. Шнеер А., Славский Р. Украинский цирковой коллектив. Цирк. Маленькая энциклопедия. Москва: Советская энциклопедия, 1979. 337 с.
Refereces:
1. Ganeshin, K. (1974). Tsena legkosti [The price of lightness]. Sovetskaya estrada i tsirk, 4 [in Russian]
2. Ganeshin, K. (1968). V perekrestnom pryzhke [In the cross jump]. Sovetskaya estrada i tsirk, 12 [in Russian]
3. Ganeshin, K. (1983). Trudnyye i radostnyye budni [Difficult and joyful everyday life]. Sovetskaya estrada i tsirk, 10 (313), 25-27 [in Russian]
4. Ganeshin, K. (1968). Rezhissor nuzhen vsem [Everybody needs a director]. Sovetskaya estrada i tsirk, 1 [in Russian]
5. Dmitriyev, Yu (1968). Sovetskiy tsirk segodnya: ocherki [Soviet circus today: essays]. Iskusstvo, 65-72 [in Russian]
6. Mayatsky, P. (1958). Proshlo dva goda [Two years have passed]. Sovetskiy tsirk, 6 [in Russian]
7. Rybakov, M. (2006). Kievskiy tsirk: lyudi, sobytiya, sud'by. Kiev: Atika [in Russian]
8. Shevchenko, L. (2021). Dresura tvaryn: zarodzhennya yavyshcha, stadiyi evolyutsiyi ta aktualʹni problemy sʹohodennya [Animal training: the origin of the phenomenon, stages of evolution and nowadays]. Art-platforma, 1(3),107-122 [in Ukrainian]
9. Shneyer, A. & Slavskiy, R. (1979). Ukrainskiy tsirkovoy kollektiv [Ukrainian circus collective]. Tsirk. Malen'kaya entsiklopediya. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian]
Опубліковано
2021-11-21
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ