Феномен інкунабули як найцінніша пам’ятка початкового періоду історії друкарства

  • Галина Василівна КУЗЬМЕНКО Київська муніципальні академія естрадного і циркового мистецтв
  • Вероніка Іванівна ЗАЙЦЕВА Київський столичний університет ім. Бориса Грінченка
Ключові слова: Відродження, інкунабула, книжкова гравюра, ксилографія, дереворит, обрізна гравюра.

Анотація

У статті досліджуються гравюра, зокрема, ксилографія, що за часів свого народження вважалася найбільш авангардною технікою та служила джерелом знань. Доведено, що інкунабули, будучи перехідною ланкою від манускрипту до друкованої книги, стали фіксацією та головним візуальним свідченням усіх важливих історичних подій, що відбувалися у світі. Розглянуті технологічні, естетичні та соціальні передумови виникнення гравюри як нового у той історичний період виду мистецтва. Висвітлено різницю між техніками обрізної та різцевої гравюри на дереві та металі. Описано основні особливості книжкової гравюри, яка сприяла винаходу друкарства в Європі. Гравюра стала плодом реалізації потужного суспільного запиту на тиражування книг епохи Відродження – як духовних пам’яток і матеріальних документальних свідоцтв ранньої історії друкарства, як джерел знань та інформації в цілому. Інкунабули – це важливі історичні документи. Недарма митці Відродження, зокрема, Леон-Баттіста Альберті, Філіппо Брунеллескі, Леонардо да Вінчі, Альбрехт Дюрер та інші здобули визнання не тільки у сфері мистецтва, але й як діячі науки.  Саме завдяки їхній праці та професійної майстерності у суспільстві остаточно стверджується статус мистецтва і художника-митця, а мистецтво книги та книжкової гравюри отримує поширення та розповсюджується всіма європейськими країнами.

Також у статті зазначено, що поряд із Німеччиною, у XV ст. вагоме місце серед європейських країн у сфері друкарства посіла Італія. Так, рятуючись від значної конкуренції, що швидко охопила Німеччину, німецькі друкарі влаштувалися в Італії, де заснували свої типографії з високим рівнем мистецтва книжкової гравюри. Кожній із цих країн вдалося здійснити вагомий внесок у розвиток даного мистецтва.

Варто наголосити, що наразі не вистачає сучасних досліджень, у яких би висвітлювалися передумови виникнення гравюри як одного з важливіших видів мистецтва доби Відродження. З огляду на актуальність популяризації мистецтва книжкової гравюри, існує потреба у дослідженні збережених артефактів, щодо інкунабул – найцінніших пам’яток ранньої історії друкарства, які замінили рукописні книги вже з ІІ пол. ХV ст., коли активно розвивалися друкарські технології. 

Посилання

1. Біскулова С., Андріанова О., Шостак О. Дослідження гравюр Альбрехта Дюрера з колекції Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків. Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини: актуальні виклики сучасності: зб. наук. праць VІI міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 22-23 вересня 2022 р.). Київ: Національний заповідник «Києво-Печерська лавра», Асоціація реставраторів України, 2022. Сс. 10-18.
2. Велика ілюстрована енциклопедія історії мистецтв. Київ : Махаон-Україна, 2007. 512 с.
3. Зайцева В., Буйгашева А., Задніпряний Г. Особливості художньо-образної стилізації комплексного оформлення української дитячої книжки другої половини ХХ століття. АРТ-платФОРМА: альм. Київ: КМАЕЦМ, 2022. Вип. 6 (2). Сс. 201-218.
4. Зайцева В. Традиції і пошуки в галузі архітектоніки українського книжкового мистецтва. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. праць. Київ : НАКККІМ. 2016. Вип. 36. Сс. 261-267.
5. Іванов-Ахметов В. З історії глибокого друку. Технологія і техніка друкарства : збірник наукових праць. Київ: ВПІ НТУУ «КПІ», 2009. Вип. 4(26). Сс. 169-189.
6. Кузьменко Г. Літературна спадщина Бориса Грінченка у творчості художників-графіків. Арт-простір. Вип. 3. 2018. Сс. 50-68.
7. Кузьменко Г., Стрельцова С. Кореляція творчої діяльності митців крізь призму синестезії. Арт-платформа. 2021. Вип. 4. Сс. 13-44.
8. Степанович Д. Альбрехт Дюрер: Мистецтво і математика. Країна знань. 2023. № 4. URL: https://is.gd/6Ijahf
9. Українська графіка ХІ – початку ХХ ст. Авт.-упоряд. А. В’юник. Київ : Мистецтво, 1994. 326 с.
10. Фетісова О. З історії ксилографічного друку. Музей книги. Бібліотечний портал ХОУНБ ім. Олеся Гончара 22.05.2020. URL: https://is.gd/FB1yqP
11. Фетісова О. Інкунабули – книги колискового періоду друкарства. Музей книги. Бібліотечний портал ХОУНБ ім. Олеся Гончара 21.04.2020. URL: https://is.gd/8EHoY8
12. A history of early Renaissance Italy: from mid-thirteenth to the mid-fifteenth century. London: Allen Lane, 1973. URL: https://is.gd/N65fGp
13. Basler Papiermühle, Schweizerisches Museum für Papier, Schrift und Druck. URL: https://is.gd/Uy5n4G
14. Beltramini М. Antonio Bonfini. La Latinizzazione del Trattato d'architettura di Filarete (1488-1489). Pisa: 2000. URL: https://is.gd/MvB5mN
15. Carrington Fitzroy, Engravers аnd Etchers, Six Lectures delivered on the Scammon Foundation at the Art Institute of Chicago, march 1916. The Art Institute of Chicago, 1917. Thomsen-Bryan-Ellis Company, Washington Baltimore, New York Philadelphia, 2021. URL: https://is.gd/P2PF6c
16. Farago C. The Fabrication of Leonardo da Vinci’s Trattato della pittura: with a scholary edition of the italian editio princeps (1651) and an annotated English translation 2 vols. Claire Farago, Janis Bell, Carlo Vecce. Leiden; Boston: Brill, 2018. URL: https://is.gd/KskBIY
17. Harry Ransom Center. The Gutenberg Bible. URL: https://is.gd/85LRlB
18. Library of Congress. The Mentelin Bible. Biblia: Übers. aus dem Lat. Mit dt. Tituli psalmorum. URL: https://is.gd/clCbPS
19. Library of Congress. Book/Printed Material Paupers' Bible. Contributor: Pfister, Albrecht. Bamberg, Germany. URL: https://is.gd/RSvdzR
20. Library of Congress. Ship of Fools. Basel: Johann Bergmann, 1494. URL: https://is.gd/Zg0ayA
21. Mallinckrodt B. von: De ortu et progressu artis typographicae dissertatio historica. Colonia Agrippina, 1640, 152 p. URL: https://is.gd/KHB2Qk
22. Mayumi I. Wagner, Bettina; Reed, Marcia. The first experiments in printing at the Fust-Schöffer press. Early Printed Books as Material Objects: Proceedings of the Conference Organized by the Ifla Rare Books and Manuscripts Section Munich). De Gruyter Sur. 2010. Pp. 39-49.
23. Panofsky E. The Life and Art of Albrecht Dürer. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1955. 296 p.
24. Pacioli L. De Divina Proportione. Mar 2, 2016. URL: https://is.gd/xQDPrm
25. Romanenkova J., Bratus I., Kuzmenko H. Ukrainian Ex Libris at the End of the 20th Century and the Beginning of the 21st Century as an Instrument of the Intercultural Dialogue. Agathos: An International Review of the Humanities and Social Sciences. 2021. Vol. 12, Iss. 1 (22): Pp. 125-136.
26. Toledano R. Francesco di Giorgio Martini. Pittore e scultore. Milano, Electa: 1987. 176 p.
Опубліковано
2024-10-01
Розділ
ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ