Естрадно-пісенна творчість Ганни Гаврилець в інтерпретації Жанни Боднарук

  • Вероніка Іванівна ЛЕВКО КЗВО КОР «Академія мистецтв імені Павла Чубинського»
Ключові слова: музичне мистецтво, українська естрада, естрадна пісня, композитор, аранжування, вокальна інтерпретація, Ганна Гаврилець, Жанна Боднарук.

Анотація

У статті розглянуто жанр естрадної пісні в творчості української композиторки Ганни Гаврилець у контексті його музично-стильової диференціації та трансформації в інтерпретаційних версіях Жанни Боднарук – яскравої української естрадної вокалістки, голос якої подарував сценічне життя численним шедеврам українських сучасних композиторів. У статті вперше проаналізовано жанрово-стильові, образно-змістовні та музично-композиційні особливості естрадних пісень Ганни Гаврилець («Одна дощова пісня», «У ночі запитаю», «Осіння хуртовина», «Дівчина дощу»), а також охарактеризовано вокально-виконавський стиль їх інтерпретаційних версій у виконанні Жанни Боднарук. Особлива увага надається виконавським методам співачки в роботі над розкриттям музичного образу в зазначених піснях, в тому числі – у виборі та комбінації вокально-технічних засобів для побудови виконавської драматургії твору та поглиблення його образного змісту.

У статті також дана характеристика методам роботи аранжувальника Анатолія Карпенка над створенням стилістичних інтерпретацій музичних творів Ганни Гаврилець естрадного жанру. Виявлено, що композиторська стилістика пісень авторки дає можливість реалізуватись у форматі таких напрямків естрадної музики, як поп-фанк, джаз та блюз. У контексті аналізу пісенних композицій розглядаються також питання втілення образно-емоційної складової поетичного тексту та наявних у них образах природи музичними виражальними засобами як композитором, так і аранжувальником. Багата палітра різнопланових музично-поетичних образів естрадних пісень, що аналізуються в статті, свідчить про те, що Ганна Гаврилець як композитор не робила розмежування на «серйозний» та «легкий» жанри в своїй творчості, а з однаковою відповідальністю реалізовувала свою композиторську майстерність в обох жанрах сучасної музики – академічному та естрадному.

Посилання

1. Брайченко Т. Поетика академічних і естрадних пісень у сучасних українських авторів. Культура і сучасність: альманах. 2019. № 2. Сс. 39-43.
2. Калениченко А. Боднарук Жанна Любомирівна. Українська музична енциклопедія. Т. 1: А-Д. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2006. С. 232.
3. Колотиленко Т. Ганна Гаврилець: «Думаю, що написання пісень не вважатиму за втрачений час». Музика. Український інтернет-журнал. 11.11.1995.
URL: http://surl.li/euinvd
4. Луніна А. Ганна Гаврилець – ностальгійні спогади, авторське самоспоглядання і коментарі-рефлексії… Музика. Український інтернет-журнал. 20.11.2023.
URL: http://surl.li/kkrney.
5. Луніна А. Про Ганну Гаврилець без пафосу і зайвих слів… Музика. Український інтернет-журнал. 01.06.2022. URL: http://surl.li/komlng.
6. Полєтаєва О. Ганна Гаврилець: жанрово-стильові аспекти творчості: дис. … доктора філософії: 025 – Музичне мистецтво. Київ, 2022. 325 с.
7. Полєтаєва О. Звуковий образ осені у творчості Ганни Гаврилець. Сучасні соціокультурні процеси: компетентнісно-аксіологічний аспект: ІІІ Всеукраїнська наук.-практ. конф. (Полтава, 10-11 листопада 2021 р.). Полтава: Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка, 2021. Сс. 155-158.
8. Рудаков М. Жанна Боднарук. Українські пісні. 29.06.2004. URL: https://www.pisni.org.ua/persons/233.html.
9. Сухомлінова Т. Хорова творчість Ганни Гаврилець у контексті Новітнього Відродження національного музичного мистецтва: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво. Харків, 2016. 259 с.
Опубліковано
2024-09-28
Розділ
МУЗИКОЗНАВЧІ СТУДІЇ