Song work of Iryna Kyrilyna

  • Natalia YEFIMENKO Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts
  • Svitlana ZARYA Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts
Keywords: composer, song, Ukrainian song creativity, song work.

Abstract

The article examines the song work of the composer Iryna Kyrylina, its artistic and artistic significance of the composer's little-known songs. The scientific novelty of the work lies in the fact that, for the first time, an attempt has been made to summarize and analyze the song output of I.Ya. Kirilina. Despite the fact that the research of modern Ukrainian musical art, in particular – pop art, has significantly revived in recent decades, there is still a lack of scientific works dedicated to outstanding composers-songwriters whose mature work falls on the 1980s-2010s. Despite the fact that the genre palette of   I.Ya. Kirilina's creative work is extremely multifaceted, attempts to scientifically generalize and analyze the work of the artist have not yet taken place. The compositional style of                              I.Ya. Kirilina took place during a difficult and ambiguous period in the development of our country. However, at the same time, it was a very bright period in the development of Ukrainian music – both academic and popular. Real singing practice of the 70s and 90s of the 20th century is a complex polyphony of various stylistic solutions and artistic principles. The embodiment of the most important problems, stylistic and genre diversity, a close connection with traditions and fruitful artistic innovation, a wide convergence and mutual enrichment of the elements of urban and peasant song, which reflects the regularity of their historical development, the organic inclusion of folk intonation in the direction of mass and pop song – these are features that determined the character of the figurative content, means of musical expressiveness, that outlined the leading trends in the development of the song genre in the Ukrainian musical culture of the end of the 20th century. Characteristic features that appeared during the formation of the song genre in the Ukrainian musical culture of the 70s and 90s of the 20th century, such as the strengthening of the lyrical stream, monologicity, the strengthening of the role of the verbal text in the song, the synthesis of folk song material with the principles of modern form creation and jazz improvisation, – manifested themselves in the work of the composer-songwriter Iryna Kirilina, whose work is considered in the article. The results of the research can be used in educational activities, including in courses on the history of Ukrainian music and the history of modern pop and vocal music in art schools and higher art educational institutions.

References

1. Грачова О. Українське естрадне виконавство другої половини ХХ століття (тенденції розвитку). Вісник КНУКіМ. 2011. Вип. 4 (25). Сс. 17-23.
2. Дитиняк М. Українські композитори: бібліографічний довідник. Едмонтон: Канадський інститут українських студій, 1986. 160 с.
3. Золотий фонд української естради. Сайт про найкращих співаків, композиторів і поетів-піснярів 50-х–90-х років. URL: http://www.uaestrada.org/.
4. Кириліна І. Вибрані твори: нотна збірка. Корсунь-Шевченківський: В. М. Гавришенко, 2015. 272 с.
5. Кириліна І. Хто запалить «зірку»?. Культура і життя. 1987. Сс. 7-9.
6. Кириліна Ірина Яківна. Українська музична енциклопедія. Т. 2: [Е – К] / гол. редкол. Г. Скрипник. Київ: Видавництво Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України, 2008. Сс. 399-400.
7. Кияновська Л. Українська музична культура. Тернопіль: СМП «Астон», 2000. 184 с.
8. Козаченко І. Музика – мій хліб. Говорить і показує Україна. 1998.
9. Козаченко І. Сім-сім відкриває таланти. Говорить і показує Україна, 1999.
10. Кошиць О. Про українську пісню й музику. Київ: Музична Україна, 1993. 48 с.
11. Конькова Г. Спрага музики: паралелі і час спогадів. Київ: Комбі-ЛТД, 2002. 160 с.
12. Конькова Г. Стати майстринею. Культура і життя, 1988.
13. Литвинова О. Кириліна Ірина Яківна. Енциклопедія сучасної України.
URL: http://surl.li/iziycc.
14. Маслій М. «У мене багато пісень ще чекають свого часу...». Минуло 40 днів відходу у Вічність Ірини Кириліної. Газета «День», 2017. URL: http://surl.li/yhbjnc.
15. Мартинова М. Ліризм пісенної творчості Ірини Кириліної (на прикладі пісні «Лелеча доля»). Культурологічні трансформації ХХІ ст.: від теорії до практики : збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених, Миколаїв: ВП «МФ КНУКіМ», 2021. Сс. 127-130.
16. Мистецтво України: Бібліографічний довідник. Київ: Укр. енциклопедія, 1977. 697 с.
17. Муха А. Кириліна Ірина Яківна. Композитори України та української діаспори : довідник. Київ: Музична Україна, 2004. Сс. 132-133.
18. Редько О. Жага роботи. Культура і життя. 1986. Сс. 8-9.
19. Рудяченко О. Ритми Ірини Кириліної. Молода гвардія. 1986. С. 5.
20. Сингаївський М. Озватись голосом Дніпра. Вечірній Київ. 1983.
21. Шурова Н. Музика – її життя. Молодь України. 1986. Сс. 12-13.
Published
2024-09-28
Section
MUSICOLOGICAL STUDIES