Search of modern intonation solutions and techniques using the example of traditional Ukrainian choreographic art

  • Tetyana LUGOVENKO Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts
  • Volodymyr GREK
Keywords: Ukrainian culture, choreographic art, self-identification, Ukrainian dance, modern choreography, modern interpretation of folklore

Abstract

Ukrainian culture as a sign of the country's historical, cultural, artistic landmark is an indicator of self-reliance and an independent manifestation of a cultural category among other countries of the world.. The change in cultural processes taking place in the world is primarily related to the development of the global integration process. Beliefs, traditions, rituals, symbolism in artistic manifestations and their belonging to certain cultural categories determine the orientations of our self-identification and belonging to the world community as a nation. Preservation of Ukrainian culture in the world socio-cultural space is a priority task for the state, as it is aimed at understanding, preserving and multiplying national characteristics that identify us as a unique people with its own unique feature. The world-famous “Hopak” always captures the attention of viewers all over the world, shapes the idea of ​​our culture, confirming it with wild applause and ovations for our artists. At the same time, there is an opinion that these manifestations are already a classical heritage, and modern art, in particular choreography, follows the modern trends of the world community. A modern look at traditional cultural values ​​gives Ukrainian artists the opportunity to creatively search, create and present a new, modern, authentic Ukraine.

The search for the newest forms and methods of presentation of Ukrainian choreographic culture is an actual process that presents the state and its national features among other countries of the world. The existence of traditional choreographic culture against the background of modern world trends demarcates these concepts, however, experimental searches of artists can create a new, modern, unique artistic product with its national characteristics. The problems of this study touch on processes oriented to the presentation of Ukrainian choreographic art on the basis of artistic synthesis and modern practical approaches.

References

Благова Т. Дитяче хореографічне аматорство у розвитку художньої самодіяльності в Україні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 7 (33). С.425.

Гоцалюк А. Традиції в розвитку хореографічного мистецтва як віддзеркалення соціокультурної ідентичності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія. 2015.

Вип. 45(1). Сс. 16-27.

Грек В. Інтерпретація народного танцю засобами сучасної хореографії. Актуальні питання культурології. 2017. Вип. 17. Сс. 166 -171.

Долматова К. Використання танцювального фольклору слобожанщини в підготовці студентів-хореографів в університетському коледжі.

URL: https://repository.sspu.sumy.ua/bitstream/123456789/7348/1/Dolmatova_Vykorystannia%20tantsiuvalnoho.pdf

Косаківська Л., Чепалов О. Танцювальний фольклор і становлення українського національного хореографічного мистецтва. Культура України. Мистецтвознав. Х., 2001.

Вип. 8. Сс. 47-57.

Мозгальова Н., Барановська І. Українські народні традиції як засіб виховання дітей дошкільного віку. Наукові записки, серія: педагогічні науки. 2017. Вип.152. Сс. 20-24.

Фурдичко А. Поп-фольк як явище культурних етно-адаптаційних процесів сучасного музичного мистецтва України. URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2017-5/24.pdf

Published
2023-04-02
Section
CULTURALOGICAL STUDIES