ПОХІДНІ ТВОРИ В ХОРЕОГРАФІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ: НАТХНЕННЯ ЧИ ПЛАГІАТ?

  • Володимир Анатолійович ГРЕК Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв https://orcid.org/0000-0002-8622-3082
Ключові слова: плагіат у хореографії, похідний твір, авторське право, хореографічне мистецтво, конкурси, фестивалі

Анотація

Створення хореографічних творів – багатогранний процес, в якому основними джерелами успіху є майстерність хореографа, можливості виконавців та натхнення, без якого даний процес не дає належного результату.  В такому процесі важливо відчувати межу, щоб авторський продукт, натхненний певними творами, не був копією або похідним твором з ознаками копіювання чи плагіату. Саме тоді постає питання недоброчесних запозичень та порушення авторського права в галузі хореографії. Сценічні майданчики конкурсів та фестивалів із хореографічного мистецтва все більше рясніють постановками з ознаками плагіату, і все частіше постає питання  привласнення або копіювання чужих хореографічних творів без дозволу автора. Інтернет-платформи наповнені величезною кількістю цікавих постановок, які викликають бажання створити щось подібне, тому після їх перегляду часто відбувається процес наслідування, копіювання, запозичення певних частин композиції, а деколи і цілісної композиційної структури. Часто копіюються постановки з телевізійних проєктів, які відомі не тільки в Україні, а й за кордонами нашої держави. Випадки плагіату в хореографії фіксуються не лише на території України, а й за її межами, що визначає актуальність цього питання на міжнародному рівні. Такі дії у професійній галузі не тільки призводять до активізації уваги до проблеми плагіату, а й потребують конкретного алгоритму протидії таким вчинкам.

            Стаття присвячена проблемі плагіату в хореографії. У роботі  зазначені причини та описані наслідки використання чужого хореографічного матеріалу, розглянуто його невдалу часткову компіляцію та повне копіювання, внаслідок чого порушуються авторські права, а чужі роботи привласнюються. Визначено ознаки плагіату та похідних творів у хореографії на прикладі деяких компонентів танцю або прийомів композиційного рішення. Зосереджено увагу на прикладах апропріації, фактів плагіату та використання чужого хореографічного твору або його складової без згоди автора в розрізі конкурсної та фестивальної діяльності в Україні.

Посилання

Список використаної літератури:
1. Закон України № 3792-XI.
URL: https://ips.ligazakon.net/document/TM005263
2. Закон України Про авторське право і суміжні права. Розділ V. Стаття 50.
URL: http://www.intellect.ua/ukr/copyright/law/laws/copyright/V/50
3. Кривенко М. До питання захисту авторських прав на музичні твори в мережі інтернет. Национальный юридический журнал: теория и практика. 2017. Сс. 90-92.
4. Міщенко М. Плагіат як невід’ємна складова залучення людини до екранного простору. Культурологічна думка. 2018. № 13. Сс. 132-137.
5. Поліщук І. Сучасний стан наукового дослідження підробок та піратства творів мистецтва. Український мистецтвознавчий дискурс: колективна монографія. НАКККІМ. Рига: Izdevniecība «Baltija Publishing». 2020. Сс. 278-291.
6. Петренко І. Питання виявлення плагіату літературного твору. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2009. Вип. 4. Сс. 11-17.
7. Токарева В. Сумлінне використання та похідні твори у сучасному мистецтві. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право. — Т. 31 (70), ч. 1, № 2. 2020. С. 121.
8. Шишкарьова К.
URL: https://totemdancegroup.com.ua/kristina-shishkareva-plagiat-stal-ochen-obychnym-yavleniem-v-srede-xoreografii-26-06-12/
References:
1. Zakon Ukrajiny № 3792-XI [Law of Ukraine № 3792-XI] Available at: https://ips.ligazakon.net/document/TM005263 [in Ukrainian]
2. Zakon Ukrajiny Pro avtors’ke pravo i sumizhni prava. Rozdil V. Stattja 50
[Law of Ukraine on Copyright and Related Rights. Part V. Article 50]
URL: http://www.intellect.ua/ukr/copyright/law/laws/copyright/V/50 [in Ukrainian]
3. Kryvenko, M. (2017). Do pytannja zahystu avtors’kyh prav na muzychni tvory v merezhi internet [On the protection of copyright of musical works in the Internet]. Natsional'nyy yuridicheskiy zhurnal: teoriya i praktika. 2017, 90-92 [in Ukrainian]
9. 4. Mischenko, M. (2018). Plagiat jak nevid’jemna skladova zaluchennja ljudyny do ekrannogo prostoru. [Plagiarism as an integral part of human involvement in the screen space] Kul’turologichna dumka, 13, 132-137 [in Ukrainian]
5. Polischuk, I. (2020). Suchasnyj stan naukovogo doslidzhennja pidrobok ta piratstva tvoriv mystectva. Ukrajins’kyj mystectvoznavchyj dyskurs: kolektyvna monografija. NAKKKIM. — Ryga: Izdevniecība “Baltija Publishing” [The current state of scientific research of counterfeits and piracy of works of art. Ukrainian art criticism discourse: a collective monograph], 278-291 [in Ukrainian]
6. Petrenko, I. (2009). Pytannja vyjavlennja plagiatu literaturnogo tvoru. Teorija i praktyka intelektual’noji vlasnosti [The issue of detecting plagiarism of a literary work], 4, 11-17 [in Ukrainian]
7. Tokareva, V. (2020). Sumlinne vykorystannja ta pohidni tvory u suchasnomu mystectvi. Cyvil’ne pravo i cyvil’nyj proces; simejne pravo; mizhnarodne pryvatne parvo [Conscientious use and derivative works in contemporary art. Civil law and civil proceedings; family law; international private law], 2, 121 [in Ukrainian]
8. Shyshkarova, K. Available at: https://totemdancegroup.com.ua/kristina-shishkareva-plagiat-stal-ochen-obychnym-yavleniem-v-srede-xoreografii-26-06-12/
[in Russian]
Опубліковано
2021-11-21
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ