Anthology of the flight in creative art of Oleg Denisenko

  • Yuliia ROMANENKOVA Borys Grinchenko Kyiv University
  • Svitlana STRELTSOVA Borys Grinchenko Kyiv University
Keywords: graphics, hesography, levkas, bookplate, bronze, flight, Middle Ages, Renaissance, image, symbol

Abstract

The article is dedicated to the work of the Lviv artist Oleg Denysenko. The versatility of the master, who addresses many types and genres of art, experimenting with various techniques and materials, is emphasized. Printmaking (intaglio printing, xylography printing techniques) are positioned as the main field of artist experiments. Emphasis is placed on the technique “hesography” invented by the author, which is at the junction of graphic arts, painting. Emphasis is placed on the artist's appeal to the heritage of various cultures, his study of the traditions of various historical eras. The main symbols, signs, plots that the author exploits in all his works are considered. Etruscan, Scythian, Tryplian, Eastern Slavic, art, the Middle Ages, and the Renaissance are presented as models on which the Lviv artist is oriented. The dominant motifs characteristic of all types of O. Denysenko's art were analyzed, the main of which was the motif of flight. The importance of music for the artist's work is emphasized, which musical material accompanies throughout his life, influencing the character of his works. The reference to the symbolism of wings, the story line of flight, found in book illustration, printmaking, hesography, levkas, ex-libris, decorative and applied art, sculpture is systematized. Examples of works on the motif of flight in the techniques of printed graphics (lino engraving, etching), hesography, levkas, bronze sculpture in the period from the beginning of the 2000s were considered. Chronological, biographical, comparative, and complex methods were used. It is emphasized that to date, in the domestic humanities, due attention has not been paid to the work of the artist, who can be called the heritage of Ukrainian modern art, which allows us to consider his creative baggage as one of the most promising tasks for research.

References

Графіка. URL: https://www.antiqvitas-nova.art/uk/grafika/

Каменецька Ю. Мистецтво портрета в сучасному українському екслібрисі. Вісник ЛАМ. Вип. 2019. 42. Сс. 88-93.

Кречетова Д. Картини, що читають руками. У США презентували новий вид мистецтва, винайдений українцями.

URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2022/06/7/248992/

Львівський графік Олег Денисенко: «Мистецтво в Україні, як і військо, живе завдяки волонтерам».

URL: https://zn.ua/ukr/ART/lvivskiy-grafik-oleg-denisenko-mistectvo-v-ukrayini-yak-i-viysko-zhive-zavdyaki-volonteram-_.html

Нестеренко П. Історія українського екслібриса. Київ: Темпора, 2010. 328 с.

Олег Денисенко. URL: https://art.lviv-online.com/oleh-denysenko/

Романенкова Ю. Екслібристика в полі сучасного вітчизняного гуманітарного знання. Матер. Міжнар. науково-практ конф. Київ: НАККІМ, 2022. Сс. 4-6.

Романенкова Ю. Сучасний український екслібрис у вітчизняній гуманітаристиці: до питання стану дослідженості феномену. Арт-платформа. 2022. Вип. 6(2). Сс. 130-149.

Романенкова Ю., Арая Беріос Н. Мотив часу у творчості українського митця Костянтина Калиновича. 2021. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 2(45). Сс. 32-37

Романенкова Ю., Братусь І. Тандем «митець-глядач» в умовах викликів сьогодення. Культурно-мистецьке середовище: творчість та технології. Київ: НАКККіМ, 2020. Сс. 52-54.

Сім'я львівських митців Денисенків представила у Нью-Йорку новий вид мистецтва – гесографію. 2022.

URL: https://galinfo.com.ua/news/simya_lvivskyh_myttsiv_denysenkiv_predstavyla_u_nyuyorku_novyy_vyd_mystetstva__gesografiyu_386891.html

Стрельцова С. Графічне втілення світосприйняття сучасного митця Олега Денисенка. Матер. VІ Міжнародної науково-практичної конференції «Теорія и практика сучасної науки та освіти». Львів, 2022. Сс. 21-23.

Стрельцова С. Художні образи творчих робіт О. Денисенка, виконаних у техніці левкас. Науково-практична конференція «Наука, освіта та суспільство: актуальні наукові дослідження». Київ, 2022. Сс.22-25.

Стрельцова С. Скульптура Олега Денисенка як тривимірна археологія графічних творів. АРТ-платформа. 2020. Вип. 2(2). Сс. 209-228.

Стрельцова С. Інтеграція творчості художника О. Денисенка в європейський культурний простір. Міжнар. наук.-практ. конф. молодих вчених, аспірантів та магістрів «Культура і мистецтво: сучасний науковий вимір». Київ: НАКККіМ, 2020. Сс. 126-127.

Українські митці представлять у Нью-Йорку гесографію – новий вид мистецтва, винайдений в Україні.

URL: https://nachasi.com/creative/2022/05/11/ukrayinski-myttsi-predstavlyat-u-nyu-jorku-gesografiyu-novyj-vyd-mystetstva-vynajdenyj-v-ukrayini/

Romanenkova J., Zemlianska N., Zaria S. Religious genre in the contemporary Ukrainian exlibris: schools, techniques, main characteristics. 2021. №13. Рр. 29-41.

Romanenkova J., Bratus I., Varyvonchyk A., Sharikov D., Karpenko O., Tkachuk O. Сomputer technologies as a method to create a contemporary ex-libris journal computer science & network security. 2022. V. 22(6). Рр. 332-338.

Romanenkova J., Bratus I., Kuzmenko G. Ukrainian Ex Libris at the end of the 20th century and the beginning of the 21st century as an instrument of the Intercultural dialogue. Agathos. 2021. V.1. Pp. 125-136.

Romanenkova J., Bratus I., Mykhalchuk V., Gunka A. Lvov ex-libris school as the traditions keeper of the intaglio printing techniques in the Ukrainian graphic arts at the turn of the XXth and XXIth centuries. Revista Inclusiones. 2021. V.8. Pp. 321-331.

Published
2023-04-02
Section
VISUAL ART PRACTICES