Тифлографіка та тифлокоментування як складова спеціальних дисциплін студентів-дизайнерів

  • Надія Петрівна БАБІЙ Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
  • Богдан Іванович ГУБАЛЬ Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
  • Ірина Василівна ЧМЕЛИК Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
Ключові слова: професійна освіта дизайнера, тифлографіка, тифлокоментування, люди зі сліпотою, експериментальні практики, доступність, універсальний дизайн, мультисенсорне сприйняття.

Анотація

Метою публікації є систематизація тифлографіки серед дисциплін основного та вибіркового циклів студентів-дизайнерів з огляду на сфери її застосування. Висвітлені експериментальні практики викладачів та студентів кафедри дизайну і теорії мистецтва Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, пов’язані з тактильною адаптацією творів мистецтва та предметів зовнішнього середовища. Користувачами практики є люди зі сліпотою чи травмами очей, а також спеціалізовані музейні експозиції, міські та обласні клуби українського товариства сліпих, спеціалізовані навчальні заклади. Це перше у вітчизняній науці дослідження, присвячене опису та аналізу тифлометодик у вивченні дисциплін спеціального циклу студентів-дизайнерів. Продемонстрована наукова систематизація та закріплення тифлотематики в навчальних програмах кафедри і практичнее використання результатів авторських досліджень у виставковій діяльності. Методика базується на порівнянні понять галузей тифлології, візуального мистецтва й предметного середовища. Використовувалися методи польових досліджень, творчого мислення та логічних міркувань. Автори демонструють практичне застосування принципів тифлографії у тематиці курсів: спец. рисунок-спец. живопис, 3D-графіка, історія і теорія мистецтва та дизайну (за спеціалізаціями), проєктна графіка і макетування, архітектурна тифлографіка, виробнича практика, бакалаврський, магістерський проєкт тощо. Проведено багатокритеріальний аналіз зібраного дослідницького матеріалу, в тому числі: порівняння тифлографіки з традиційною графікою, живописом чи архітектурними кресленнями, наведені практичні способи представлення об’єктів, площин, текстур, просторів у виконаних адаптаціях. Проаналізовано просторові можливості тифлографіки, цінності та когнітивні труднощі розпізнавання людьми з вадами зору, визначені напрямки корисності тифлографічного зображення в кожній галузі дизайн-дослідження. Медійний розголос виставкових проєктів запевнив нас у соціальній цінності досліджень тифлографічних адаптацій і визначив пріоритети подальших напрацювань у цій галузі.

Посилання

1. Мистецтво через дотик: в Івано-Франківську відкрили виставку «Побачити скарби разом». 10.01.2024. Інформатор.
URL: http://surl.li/tbfrhv
2. Романська О. Побачити дотиком. Як у Прикарпатському університеті долучають незрячих людей до мистецтва. Репортер. 14.01.20224. URL: http://surl.li/sdbbxh
3. Christidou D. & Pierroux P. Art, touch and meaning making:an analysis of multisensory interpretation in the museum. Museum Management and Curatorship. 2018. Vol. 34(2). Pp. 1-20.
4. Kennedy J.M. Drawing and the Blind, New Haven: Yale University Press, 1993. 392 p.
5. Klatzky R.L., & Lederman S.J. L’identification haptique des objets significatifs In Y. Hatwell, A. Streti, & E. Gentaz (Eds.). Toucher pour connaître: psychologie cognitive de la perception tactile manuelle. Paris: PUF, 2000. Pp.109-128.
6. Kłopotowska A, Magdziak M. Tactile architectural drawings – practical application and potential of architectural typhlographics. Sustainability. 2021. Vol. 13(11): 6216.
7. Knapek А. Muzeum na wyciągnięcie ręki. Kultura Współczesna. 2021. №3(115). Pp. 39-50.
8. Lederman S. J., Klatzky R. L., Chataway C., & Summers C.D. Visual mediation and the haptic recognition of two-dimensional pictures of common objects. Perception & Psychophysics. 1990. Vol. 47 (1). Pp.54-64.
9. Svankmajer J. & Dalby, S. (). Touching and Imagining. An Introduction to Tactile Art. I.B. Tauris. 2014. 208 p.
10. Więckowski R. (). Audiodeskrypcja piękna. Przekładaniec. 2014. Nr 28. Ss. 109-123.
11. Więckowska E. Polska szkoła tyflografiki. Niepełnosprawność. 2012. Nr 7. Ss. 55-80.
Опубліковано
2024-10-01
Розділ
ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ