Особливості української національної школи книжкового дизайну ІІ пол. ХХ ст. на прикладі національного видавництва дитячої літератури «Веселка»

  • Вероніка Іванівна ЗАЙЦЕВА Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Алла Борисівна БУЙГАШЕВА Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Алла Олександрівна ТАРАННИК Київський університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: видавництво «Веселка», мистецтво, художник, дитяча книга, дослідження, ілюстрація, обкладинка, дизайн

Анотація

Вітчизняне книговидання для дітей неможливо розглядати, не враховуючи видавничу продукцію Національного видавництва дитячої літератури «Веселка». Творчий доробок видавництва посідає особливе місце в царині мистецтва книги України. Зокрема, у формуванні художнього смаку й духовності маленького читача, у дизайні й ілюструванні та поліграфічному виконанні книжки.

У цьому дослідженні висвітлено й обґрунтовано основні чинники створення школи ілюстрування та дизайну видань, а також досліджено внесок цього видавничого осередку у відродженні художнього оформлення дитячої книжки України.

Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових методів (аналізу та синтезу, індукції та дедукції, єдності історичного і логічного); мистецтвознавчих методів (компаративний, типологічний, описовий) та практичного дизайнерського методу. Досліджено особливості школи ілюстрування та макетування книжок видавництва «Веселка» як приклад провідного художньо-образного та композиційно-архітектурного рівня видань для дітей.

У ІІ пол. ХХ ст. українське мистецтво книги зорієнтовано на духовний розвиток нації. Так, у цей період у видавництві дитячої літератури «Веселка» переважають традиції національної образотворчості. Загалом видавництво вирізняється досить високою культурою художнього дизайну макету, сильною школою ілюстрування, шрифтового оформлення та якісною літературною складовою.

У видавничому просторі України 1990-ті рр. позначилися розвитком інформаційних технологій і саме видавництво «Веселка» стає в авангарді запровадження на той час нових комп’ютерних графічних програм для проєктування книжкових макетів і поліпшення кольорокорекції художніх ілюстрацій. Це дало можливість значно вдосконалити й осучаснити архітектоніку дитячої книжки, водночас, зберігаючи традиції авторської «ручної» книжкової графіки.

Залучаючи найкращих художників-графіків, дизайнерів, видавництво дитячої літератури «Веселка» в ІІ пол. ХХ ст. демонструє високий рівень книжкового мистецтва й може слугувати прикладом української школи оформлення дитячої книги та цікавим об’єктом дослідження.

Посилання

1. Авраменко О. Образи вічної мудрості. Київ: Веселка, 1988. 134 с.
2. Валуєнко Б. Проблеми зовнішнього оформлення дитячої книжки. Київ: Веселка, 1976. 80 с.
3. Владич Л. Мовою графіки. Київ: Мистецтво, 1967. 248 с.
4. Вовчик-Блакитна М. Психологія естетичного сприймання дітей дошкільного віку. Дошкільна педагогіка і психологія. 1970. Вип. 5. Сс. 36-46.
5. Заварова Г. Ілюстрація в сучасній книжці для дітей. Література. Діти. Час. Київ: Веселка, 1985. Сс. 118-127.
6. Зайцева В. Особливості художньо-образної стилізації комплексного оформлення української дитячої книжки другої половини ХХ століття. АРТ-платФОРМА. 2022. Вип. 2(6). Сc. 201-218.
7. Ламонова О. Шляхи української графіки ІІ-ї половини ХХ століття. Мистецька мапа України. Київ. Проект Музею сучасного мистецтва України: Каталог. Київ, 2015. 248 с.
8. Огар Е. Дитяча книга: проблеми видавничої підготовки: навч. пос. для студ. вищ. навч. закл. Львів: Аз-Арт, 2002. 160 с.
9. Тимошик М. Книга для автора, редактора, видавця: практ. посіб. [2-ге вид., стереотипне]. Київ : Наша культура і наука, 2006. 560 с.
Опубліковано
2023-12-28
Розділ
ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають