Composition in design. Features of the emotional construct

  • Nadiia BABII Vasyl Stefanyc Precarpathian National University
  • Bohdan HUBAL Vasyl Stefanyc Precarpathian National University
Keywords: professional education of a designer, emotionality, composition, color science, synesthesia, experimental methods of the 70s – early 80s of the 20th century

Abstract

The study is based on the experience of understanding the educational cource “Composition” as a kind of grammatical construct, in which elementary pictorial forms and color play the role of an important tool for forming the creative image and personality of the artist in general. Special attention is focused on experimental methods of teaching the cources “Fundamentals of composition” and “Color science” at the Bauhaus school in the 1920s, discussion of phenomenological aesthetics, problems of the "artistic idea" (“idea artystyczna”) by postwar theorists and participants of Lviv hermetic circles and academic communities Lviv in the 1970s and 1980s. Special attention is paid to the importance of personal artistic qualities and the choice of an emotional channel by teachers: Taras Dragan, Igor Bodnar, Sergey Babkov, Volodymyr Ovsiychuk. As the main scientific methods, the methods corresponding to the systemic art history approach were applied: sociological, in which culture is considered as a factor in the organization of public life and the formation of the intellectual landscape, biographical for the analysis of the main periods of the pedagogical activity of the specified artists, systemic for ascertaining the language of emotional transmission in the author's approaches to teaching cources “Composition” and “Colorology”. The method of field research gave the work practical significance by filling with valuable memories of the participants of educational practices.

This is the first study in domestic science dedicated to the description and analysis of non-traditional methods of involvement in the study of “Composition” and “Color Studies” in the Lviv academic environment in the late 70s-early 80s of the 20th century. In the future, a study of the impact of the light-music theory on the design of the environment is envisaged.

References

Антонич, І.-Б. Між змістом і формою. Повне зібрання творів. Львів: Літопис, 2008.

Бабій Н. Science аrt: мистецтво у науці чи наука у мистецтві. Мистецька культура: історія, теорія, методологія: доп. та повідомл. ІХ Міжнар. наук. конф. (Львів, 19 листоп. 2021 р.). НАН України, ЛННБ України ім. В. Стефаника, Ін-т досліджень бібліотечних мистецьких ресурсів. Львів, 2021. Сс. 268-275.

Інгарден Р. Художні цінності та естетичні цінності. Філософська думка. 2005, № 6. Сc. 65-87.

Кусько Г. Монументально-декоративна творчість та педагогічна діяльність Сергія Бабкова. Вісник ЛНАМ: спецвипуск. 2007. Сc. 261-271.

Кусько Г. Любов і біль (пам’яті Сергія Бабкова). Вісник ЛНАМ. 2005, Вип. 16. Сc. 173-180.

Мисюга, Б. Герметичне коло Карла Звіринського: альбом-монографія. Луцьк-Львів: МСУМК, ЛНАМ, Коло, 2019. 218 с.

Мисюга, Б. Євхаристія Ігоря Боднара. Zbruč. 18.04.2017 URL: https://zbruc.eu/node/64924

Овсійчук В. Українське малярство Х-XVIII століть. Проблеми кольору. Львів: Інст. народознавства НАН України, 1996. 479 с.

Прищенко С. Візуальна мова кольору: авторська концепція комплексного дослідження. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. 2020. Вип. 37. Сc. 16-21.

Приватний архів Н. Бабій. (12.11.2022). Надія Бабій із Богданом Губалем [інтерв’ю].

Приватний архів Н. Бабій. (11.12.2022). Надія Бабій із Галиною Кусько [інтерв’ю].

Приватний архів Н. Бабій (3.01.2023). Надія Бабій із Тетяною Чорноус [інтерв’ю].

Селіванова O. Сучасна лінгвістика : термінологічна енциклопедія. Полтава: Довкілля, 2006. 716 с.

Яців Р. Краса й естетика мистецьких переживань Сергія Бабкова. Сергій Бабков: каталог. Київ: Грамота, 2003. Сс. 2-23.

Itten J. Gestaltung und Formenlehre. Vorkurs am Bau-haus und spaeter. Stuttgart: Verlagsgruppe Dornier GmbH, 1963. 136 р.

Kandinsky W. Concerning the Spiritual in Art. New York: MFA Publications and London: Tate Publishing, 2001. 359 р.

Published
2023-04-02
Section
VISUAL ART PRACTICES