Культурний простір креативних індустрій

  • Святослав Вікторович ГАЛЮК Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв
Ключові слова: культура, креативні індустрії, режисура, креативний продукт, кінематограф, телебачення, інтелектуальні ігри, квізи, творчий потенціал

Анотація

Метою роботи є обґрунтування наукових  підходів до визначення сутності креативних індустрій, виявлення способів їх функціонування та окреслення специфічних шляхів розвитку в контексті теле- і кіноіндустрії. Автор розкриває зазначену тему, спираючись на законодавство України та наукові праці українських і зарубіжних дослідників. Дослідник наголошує на тому, що сьогодні креативні індустрії дають шанс реалізовувати інтелектуальні можливості особистості, розкривати творчі таланти і потужно впливати на культурно-мистецькі процеси в сучасному глобалізованому світі. Показано, що креативні індустрії з’явились в економіці та культурі України наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. і почали доволі швидко розвиватись. Такий феномен пояснюється тим, що підґрунтям креативних індустрій є інтелектуальний та творчий капітал. Цей фактор сприяв зацікавленості розвитком креативних індустрій в українському суспільстві, в якому був високий рівень безробіття. Скерованість креативних індустрій на малий бізнес сприяла їх швидкому розвитку в Україні. Показано високий рівень зацікавленості телебачення у розвитку креативних індустрій через створення інтелектуальних шоу та квізів – для різних вікових категорій та з різною тематикою. Проаналізовано феномен сучасного телебачення як досконалої комунікаційної системи культури, яка має широку аудиторію. Визначено, що виробництво телебаченням такої розважальної продукції, як інтелектуальні шоу, квізи, вікторини дає можливість учасникам і глядачам стати володарем різноманітних призів, зокрема і грошових. Зʾясовано як участь та перемога в інтелектуальних іграх позитивно впливає на подальшу долю героїв телевізійних проектів. Рокрита специфіка пропагування креативних індустрій засобами кінематографа. Вказано, що продукування фільму, повʾязаного з популяризацією інтелектуальних ігор дав можливість збагатитись не тільки продюсерам кінострічки, а й виконавцям.

У розкритті теми дослідником було використано міждисциплінарний підхід. У ході дослідження були застосовані історико-культурний, узагальнюючий та системний методи. Це дозволило висвітлити сутність креативних індустрій та розглянути їх функціонування в контексті  телевізійної та кіноіндустрії. Автором було встановлено, що розвиток креативних індустрій в Україні потребує державного протеціонізму, послідовної адаптації зарубіжного досвіду, зокрема, в галузі виробництва та дистрибʾюції екранної продукції.

Посилання

1. Furman, O. Anastasiia Obraztsova: yak kreatyvni industrii mozhut staty zmistom i sensom novykh peretvoren u derzhavi [Anastasia Obraztsova: how creative industries can become a substitute and a source of new changes in the state]. Available at: https://bit.ly/2F9Vj59 [in Ukrainian].
2. Halakhova, T. (2014). Kreatyvni industrii: teoretychno-metodolohichni pidkhody vyvchennia [Creative industries: theoretical and methodological approaches to study]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 9 (4), 9-13 [in Ukrainian].
3. Kholodnytska, A. (2018). Aktualni tendentsii rozvytku kreatyvnykh industrii v Ukraini v umovakh hlobalizatsii [Current trends in the development of creative industries in Ukraine in the minds of globalization]. Ekonomika i suspilstvo. 14, 151-157 [in Ukrainian].
4. Kovalyova, T. (2023). Kulturni ta kreatyvni industrii v rozvytku kultury suspilstva [Cultural and creative industries in the development of society's culture]. Kultura i mystetstvo: suchasnyi naukovyi vymir: materialy VII Vseukr. nauk. konf. molod. vch., asp. ta mahistran. (Kyiv, 02 lystopada 2023 r.). Kyiv: NAKKKiM, 40-41 [in Ukrainian].
5. Lashchenko, O., Naboka, M. (2010). “Teleoshukanstvo”. Interaktyvni ihry z telehliadachamy mozhut zaboronyty [“Teleo-scanning”. Interactive games with TV viewers may be banned]. Available at: http://surl.li/fmbdmx [in Ukrainian].
6. Novak, A., Miedviedieva, A. (2021). Chynnyky populiarnosti rozvazhalnykh shou na telebachenni [Officials of the popularity of exciting shows on TV]. Materialy VI kruhloho stolu “Dovzhenkivski chytannia”, 13 veresnia 2021 r., m. Kyiv. Kyiv: Vydav. tsentr KNUKiM, 14-18. [in Ukrainian].
7. Podolchak, N., Levytska, Ya. (2021). Poniattia ta struktura kreatyvnykh industrii v derzhavnomu upravlinni [Understanding the structure of creative industries in government management]. Derzhavne upravlinnia, udoskonalennia ta rozvytok. 10. Available at: http://surl.li/veomb [in Ukrainian].
8. Pohrebniak, H. (2009). Estetychne pole telebachennia v suchasnomu sotsialno-kulturnomu prostori [An aesthetic field of television in the current social and cultural space]. Visnyk DAKKKiM. 2, 58-61 [in Ukrainian].
9. Pohrebniak, H. (2017). Kino, telebachennia i radio v stsenichnomu mystetstvi [Cinema, TV and radio in the stage mystique]. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
10. Proskurina M. (2015). Kreatyvni industrii yak seredovyshche ekonomichnoi diialnosti [Creative industries are the center of economic activity]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. 8, 242-245 [in Ukrainian].
11. Yusypovych, A. Typy prohram rozvazhalnoho telebachennia Ukrainy [Type of program for the distribution of television in Ukraine]. Available at: http://surl.li/xxzxou [in Ukrainian].
12. Zakon Ukrainy Pro kulturu [Law of Ukraine On Culture]. Available at: http://surl.li/wwjmft [in Ukrainian].
13. Zasiadvovk, O. (2023). Kulturotvorchist ivent-praktyk u konteksti rozvytku kreatyvnykh industrii [Cultural creativity of event practitioners in the context of the development of creative industries]. Kultura i mystetstvo: suchasnyi naukovyi vymir: materialy VII Vseukr. nauk. konf. molod. vch., asp. ta mahistran (Kyiv, 02 lystopada 2023 r.). Kyi: NAKKKiM, 38-41 [in Ukrainian].
14. Zernetska, O. (1993). Novi zasoby masovoi komunikatsii (sotsiokulturnyi aspekt) [New means of mass communication (socio-cultural aspect)]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Опубліковано
2024-10-03
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ