ҐЕГ НА ЕСТРАДІ ТА У КЛОУНАДІ

  • Максим Володимирович ЛИТВИНЕНКО Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв https://orcid.org/0000-0002-6808-3282
Ключові слова: пантоміма, ґег, естрада, клоунада, комічне, сміх, театр

Анотація

Природа сміху, гумору протягом століть є предметом досліджень. Для багатьох єдина практична функція сміху полягає в тому, щоб принести тимчасове полегшення від тягаря утилітарності. Але сміх – це рефлекс, унікальний тим, що він служить явній біологічній і психологічній меті, тому його можна назвати рефлексом-розкішшю. Ще одна властивість сміху – заразливість. Психолог Роберт Провайн, який досліджував етологію сміху у людей, встановив, що люди сміються у тридцять разів частіше, коли вони знаходяться поруч з іншими людьми, ніж коли вони на самоті. Навіть коли люди сміються наодинці з собою, вони нерідко уявляють, що поруч із ними інші люди – вони читають текст, написаний іншою людиною, чують її голос по радіо чи бачать її по телевізору. Люди сміються, коли чують сміх, саме тому в телевізійних комедіях використовуються аудіозаписи сміху, щоб компенсувати відсутність живої аудиторії. Попередником цього явища був барабанний дріб або удар по обідку барабана після жарту одного з комедіантів у водевілі. Сміх виражається за допомогою звуків не тільки тому, що він являє собою вивільнення накопиченої емоційної енергії, а й тому, що так його можуть чути інші; сміх є формою комунікації.

Спираючись на численні дослідження вчених, неможливо недооцінювати соціальну значимість артистів, що працюють у комічних жанрах. Таке явище дійсності для кожної людини має свої смислові ракурси.

Одним з найуніверсальніших видів мистецтв, простих, на перший погляд, і водночас дуже складних, є пантоміма. Щоб поставити пантомімічний номер – мімодраму, «тілесну міму», алегоричну або комічну пантоміму, потрібно знати й розуміти специфіку використання інструментарію даного різновиду мистецтва, бачити різницю між традиційною і класичною пантомімою; досконало володіти технікою пантоміми, видами ідентифікацій, рівнями стилізації, простими і складними видами руху, його біомеханікою, диференціювати алегорію і метафору, гротеск і ексцентрику в пантомімі, вміти створювати комічні трюки – ґеги. У цьому списку гег є дуже потужним способом впливу на людські емоції і дуже рідкісним об'єктом наукових досліджень. Отже, розвідка спрямована на розширення, систематизацію і класифікацію, аналіз структурної одиниці комічного, процесу створення ґега.

Посилання

Список використаної літераури:
1. Бергсон А. Смех. Москва: Искусство, 2010. 318 с.
2. Бергсон Г. Смех в жизни и на сцене. Москва:
Искусство, 1992. 127 с.
3. Биллевич В. Школа остроумия или как научиться шутить. Москва: Издательский дом «Вильяме», 2008. 336 с.
4. Гэг и реприза – основные структурные единицы комического
в эстрадной программе.
URL: https://studfiles.net/preview/6013503/page:5/
5. Его Величество гэг. URL: http://zurblog.ru/?p=154
6. Заметки о комическом трюке.
URL: http://www.ruscircus.ru/14226/
7. Зуев В. Юмор в разных жанрах. Санкт-Петербург: Родные просторы, 2006. 180 с.
8. История возникновения пантомимы.
URL: https://megapredmet.ru/1-47036.html
9. Йеринг Г., Марсо М. Всемирное искусство пантомимы.
Театрон. 2008. Вып. 1. Сс. 74-88.
10. Карасёв Л. Философия смеха. Москва: Российский
гуманитарный университет, 1996. 224 с.
11. Козинцев Г. О комическом, эксцентрическом и гротесковом искусстве. Собр. соч. в 5 тт. Ленинград: Искусство, 1983. 85 с.
12. Краткая теория смеха: для чего человеку нужен юмор?
URL: https://theoryandpractice.ru/posts/15807-kratkaya-teoriya-smekha-dlya-chego-cheloveku-nuzhen-yumor
13. Природа комического в эстрадном номере.
URL: https://infopedia.su/1xa45e.html
14. Пропп В. Проблемы комизма и смеха. Москва:
Лабиринт, 1999. 288 с.
15. Райан. П. Актерский тренинг искусства быть смешным и
мастерства импровизации. Санкт-Петербург: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2010. 313 с.
16. Славский Р. Заметки о комическом трюке. 1986.
URL: http://www.ruscircus.ru/o_komicheskom_tryuke_776
17. Славский Р. Искусство пантомимы. Москва: Искусство 1962. 140 с.
18. Терентьева И. Тотальная клоунада: Про людей и лицедеев.
Санкт-Петербург: Геликон Плюс, 2006. 388 с.
19. Ужвенко Н., Скрябіна Н. Пантоміма у питаннях та
відповідях. Київ: Мистецтво, 2013. 117 с.
20. Что такое гэг.
URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/438762
21. Эстетические функции комического.
URL: http://toperhumor.blogspot.com/2010/04/blog-post.html
References:
1. Bergson, A. (2010). Smekh [Laughter]. Moscow: Iskusstvo [in Russian]
2. Bergson, G. (1992). Smekh v zhizni i na stsene [Laughter in life and on stage]. Moscow: Iskusstvo [in Russian]
3. Billevich, V. (2008). Shkola ostroumiya ili kak nauchit'sya shutit' [School of wit or how to learn to joke]. Moscow: Izdatel'skiy dom “Vil'yame” [in Russian]
4. Geg i repriza – osnovnyye strukturnyye yedinitsy komicheskogo v estradnoy programme [The gag and the reprise are the main structural units of the comic in the pop program]. Available at: https://studfiles.net/preview/6013503/page:5/ [in Russian]
5. Yego Velichestvo geg [His Majesty the gag]. Available at: http://zurblog.ru/?p=154 [in Russian]
6. Zametki o komicheskom tryuke [Comic trick notes.]. Available at: http://www.ruscircus.ru/14226/ [in Russian]
7. Zuyev, V. (2006). Yumor v raznykh zhanrakh [Humor in different genres]. Sanct-Petersburg: Rodnyye prostory [in Russian]
8. Istoriya vozniknoveniya pantomimy [The history of the emergence of pantomime]. Available at: https://megapredmet.ru/1-47036.html [in Russian]
9. Yyering, G.& Marso, M. (2008). Vsemirnoye iskusstvo pantomimy [The universal art of pantomime]. Teatron,1, 74-88 [in Russian]
10. Karasov, L. (1996). Filosofiya smekha [Philosophy of Laughter]. Moscow: Rossiyskiy gumanitarnyy universitet [in Russian]
11. Kozintsev, G. (1983). O komicheskom, ekstsentricheskom i groteskovom iskusstve [On the comic, eccentric and grotesque art]. Sobr. soch. v 5 tt. Leningrad: Iskusstvo [in Russian]
12. Kratkaya teoriya smekha: dlya chego cheloveku nuzhen yumor [Brief theory of laughter: what does a person need humor for?]? Available at: https://theoryandpractice.ru/posts/15807-kratkaya-teoriya-smekha-dlya-chego-cheloveku-nuzhen-yumor [in Russian]
13. Priroda komicheskogo v estradnom nomere [The nature of the comic in the stage number]. Available at: https://infopedia.su/1xa45e.html [in Russian]
14. Propp, V. (1999). Problemy komizma i smekha [Problems of Comedy and Laughter]. Moscow: Labirint [in Russian]
15. Rayan, P. (20100. Akterskiy trening iskusstva byt' smeshnym i masterstva improvizatsii [Acting training of the art of being funny and mastery of improvisation]. Sanct-Petersburg: Praym-YEVROZNAK [in Russian]
16. Slavskiy, R. (1986). Zametki o komicheskom tryuke [Notes on a comic trick]. Available at: http://www.ruscircus.ru/o_komicheskom_tryuke_776 [in Russian]
17. Slavskiy, R. (1962). Iskusstvo pantomimy [The art of pantomime]. Moscow: Iskusstvo [in Russian]
18. Terent'yeva, I. (2006). Total'naya klounada: Pro lyudey i litsedeyev [Total clowning: About people and actors]. Saint-Petersburg: Gelikon Plyus [in Russian]
19. Uzhvenko, N.& Skryabina, N. (2013). Pantomima u pytannyakh ta vidpovidyakh [Pantomime in matters and answers]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian]
20. Chto takoye geg [What is a gag]. Available at: https://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/438762 [in Russian]
21. Esteticheskiye funktsii komicheskogo [Aesthetic functions of the comic]. Available at: http://toperhumor.blogspot.com/2010/04/blog-post.html [in Russian]
Опубліковано
2021-11-21
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ