ЗНАЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ ОЛЕКСІЯ РАТМАНСЬКОГО ДЛЯ СТАНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО БАЛЕТУ КІНЦЯ ХХ СТОЛІТТЯ

  • Зоя Михайлівна МАКАРОВА Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв https://orcid.org/0000-0003-2814-931X
Ключові слова: Олексій Ратманський, український балетний театр, сучасний танець, балетмейстерське мистецтво

Анотація

У статті досліджено київський період творчості танцівника і балетмейстера О. Ратманського. Встановлено, що впродовж 1986-1997 рр. (із перервами) сценічна діяльність хореографа була пов’язана з роботою столичних балетних труп (Київського НАТОБ ім. Т. Шевченка, Театру класичного балету та Державного театру опери і балету для дітей та юнацтва). З’ясовано, що на сцені Національної опери України артист виконав понад двадцять провідних партій у виставах класичного репертуару («Спляча красуня», «Лебедине озеро», «Лускунчик», «Попелюшка», «Марна пересторога», «Жізель», «Чіполліно», «Баядерка», «Дон Кіхот», «Сильфіда»), брав участь у всеукраїнських та міжнародних балетних змаганнях (Донецьк, 1987 р.; Москва, 1992 р.), активно гастролював у складі трупи, залучався до спільних українсько-канадських проектів. Із Києвом були пов’язані перші балетмейстерські експерименти О. Ратманського («Дуети-буфф № 1, 2», «Гавот», «Сильфіди-88», «Поцілунок феї», «Візок тата Жуньє, або Пікнік» тощо), згодом розвинуті і з успіхом представлені на сценах провідних музичних театрів світу (Маріїнський театр, Санкт-Петербург; Большой театр, Москва; Королівський театр Данії, Копенгаген; Американський балетний театр, Нью-Йорк тощо). На жаль, у Києві талановитий хореограф не зацікавив театральне середовище власною оригінальною творчістю і був змушений шукати роботу за кордоном. Отже, з кінця 1990-х рр. у долі О. Ратманського настав новий етап його творчого життя, пов’язаний із західним балетним театром. Останнє стало для артиста потужним стимулом для подальшого мистецького розвитку.

Київський період творчості О. Ратманського мав безпосередній вплив не тільки на становлення виконавської майстерності видатного танцівника та на формування балетмейстерського стилю одного з найвидатніших майстрів балетного театру сучасності, а також вплинув на розвиток українського балету кінця ХХ ст. та сьогодення.

Посилання

Список використаної літератури:
1. Борисенко О. У Санкт-Петербурзі вітають киянина. Театрально-концертний Київ. 1998. № 10. С. 12.
2. Варзацька М. «Я б удався до радикальних дій...» Театрально-концертний Київ. 1991. № 6. Сс. 16-17.
3. Гусарев К. «Поцелуй феи». Всегда ли он фатален? Зеркало недели. 1995. 24 февраля
URL: https://zn.ua/ART/potseluy_fei_vsegda_li_on_fatalen.html
4. Зубарева Н. Алексей Ратманский: Новая волна для старого Большого. Зеркало недели. 2003. 10 октября.
URL:https://zn.ua/SOCIUM/aleksey_ratmanskiy_novaya_volna_dlya_starogo_bolshogo.html
5. Зубарева Н. Алексей Ратманский: «Удача – дама непостоянная». День. 1998. 22 декабря.
URL: https://m.day.kyiv.ua/ru/article/kultura/aleksey-ratmanskiy-udacha-dama-nepostoyannaya
6. Зубарева Н. Жизнь, наполненная танцем. Зеркало недели. 1996. 5 января.
URL: https://zn.ua/ART/zhizn,_napolnennaya_tantsem.html
7. Зубарева Н. Имеем – не бережем, теряем – плачем. Зеркало недели. 1998. 4 декабря.
8. URL:https://zn.ua/ART/имеем_не_ бережем теряем плачем.html
9. Зубарева Н. Лелеют таланты. Зеркало недели. 1997. 18 апреля. URL: https://zn.ua/ART/leleyut_talanty
10. Макарова З. Балет Дмитра Шостаковича «Світлий струмок» у редакціях Федора Лопухова та Олексія Ратманського: хореографічні трансформації. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 3. Сс. 406-410.
11. Макарова З. Балети класичної спадщини М. Петіпа – П. Чайковського у балетмейстерській інтерпретації Олексія Ратманського. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. 2016. Вип. 22. Сс. 159-165.
12. Погоріла М. Абсурдистські тенденції в балеті Олексія Ратманського «Старі, що вивалюються». Вісник Львівського університету. Серія: мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 1. Сс. 178-186.
13. Погоріла М. Творчість Олексія Ратманського в контексті українського балетного театру початку 90-х років ХХ століття. Часопис Національної музичної академії України імені П. Чайковського. 2015. № 3. Сс. 98-104.
14. Погоріла М. Трансформація класичного танцю в одноактних балетах Олексія Ратманського. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого. 2016. Вип. 18. Сс. 57-63.
15. Погоріла М. Хореографічне переосмислення Олексієм Ратманським відомих зразків балетного театру. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 15. Сс. 49-56.
16. Шумилова Е. Пластичні мотиви Олексія Ратманського. Театрально-концертний Київ. 1997. № 4. Сс. 3-4.
References:
1. Borysenko, O. (1998). U Sankt-Peterburzi vitayutʹ kyyanyna [Kyivan is greeted in St. Petersburg]. Teatralʹno-kontsertnyy Kyiv, 10, 12 [in Ukrainian]
2. Varzatska, M. (1991). “YA b udavsya do radykalʹnykh diy...” [“I would resort to radical actions...”]. Teatralʹno-kontsertnyy Kyiv, 6. 16–17 [in Ukrainian]
3. Gusarev, K. (1995). “Potseluy fei”. Vsegda li on fatalen? [“Fairy Kiss”. Is he always fatal?]. Zerkalo nedeli. 24.02.1995. Available at:
https://zn.ua/ART/potseluy_fei_vsegda_li_on_fatalen.html
[in Russian]
4. Zubareva, N. (2003). Aleksey Ratmanskiy: Novaya volna dlya starogo Bol'shogo [Alexey Ratmansky: A New Wave for the Old Bolshoi]. Zerkalo nedeli. 10.10.2003. Available at: https://zn.ua/SOCIUM/aleksey_ratmanskiy_novaya_volna_dlya_starogo_bolshogo.html [in Russian]
5. Zubareva, N. (1998). Aleksey Ratmanskiy: “Udacha – dama nepostoyannaya” [Alexey Ratmansky: “Luck is a fickle lady”]. Den'. 22.12.1998. Available at: https://m.day.kyiv.ua/ru/article/kultura/aleksey-ratmanskiy-udacha-dama-nepostoyannaya [in Russian]
6. Zubareva, N. (1996). Zhizn', napolnennaya tantsem [A life filled with dance]. Zerkalo nedeli. 05.01.1996. Available at: https://zn.ua/ART/zhizn,_napolnennaya_tantsem.html [in Russian]
7. Zubareva, N. (1998). Imeyem – ne berezhem, teryayem – plachem [We have - we do not take care, we lose – we cry]. Zerkalo nedeli. 04.12.1998. Available at: https://zn.ua/ART/imeem__ne_berezhem,_teryaem__plachem.html [in Russian]
8. Zubareva, N. (1997). Leleyut talanty [Cherish talents]. Zerkalo nedeli. 18.04.1997. Available at: https://zn.ua/ART/leleyut_talanty [in Russian]
9. Makarova, Z. (2018). Balet Dmytra Shostakovycha «Svitlyy strumok» u redaktsiyakh Fedora Lopukhova ta Oleksiya Ratmansʹkoho: khoreohrafichni transformatsiyi [Dmytro Shostakovych ballet “The Bright Stream” in Fedir Lopukhov and Oleksii Ratmanskyi versions: choreographic transformation]. Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi kerivnykh kadriv kulʹtury i mystetstv, 3, 406-410 [in Ukrainian]
10. Makarova, Z. (2016). Balety klasychnoyi spadshchyny M. Petipa – P. Chaykovsʹkoho u baletmeystersʹkiy interpretatsiyi Oleksiya Ratmansʹkoho [Ballets of M. Petipa – P. Tchaikovsky classical heritage in Oleksii Ratmanskyi ballet-master adaptations]. Ukrayinsʹka kulʹtura: mynule, suchasne, shlyakhy rozvytku. Mystetstvoznavstvo, 22, 159-165 [in Ukrainian]
11. Pohorila, M. (2015). Absurdystsʹki tendentsiyi v baleti Oleksiya Ratmansʹkoho “Stari, shcho vyvalyuyutʹsya” [Absurdist tendencies in ballet performance “The Old People Falling Out” by Oleksiy Ratmansky]. Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Seriya: mystetstvoznavstvo,16, 1, 178-186 [in Ukrainian]
12. Pohorila, M. (2015). Tvorchist Oleksiya Ratmanskoho v konteksti ukrayinskoho baletnoho teatru pochatku 90-kh rokiv ХХ stolittya [Creativity of Oleksiy Ratmanskyi in the context of Ukrainian ballet theater of the early 90s of the 20 century]. Chasopys Natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. Chaykovskoho, 3, 98-104 [in Ukrainian]
13. Pohorila, M. (2016). Transformatsiya klasychnoho tantsyu v odnoaktnykh baletakh Oleksiya Ratmanskoho [Transformation of classical dance in one-act ballets by Oleksiy Ratmanskyi]. Naukovyy visnyk Kyyivskoho natsionalnoho universytetu tearu, kino i telebachennya imeni I. Karpenka-Karoho,18, 57-63 [in Ukrainian]
14. Pohorila, M. (2014). Khoreohrafichne pereosmyslennya Oleksiyem Ratmansʹkym vidomykh zrazkiv baletnoho teatru [Choreographic rethinking of Alexei Ratmansky's famous examples of ballet theater]. Naukovyy visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tearu, kino i telebachennya imeni I. Karpenka-Karoho, 15, 49-56 [in Ukrainian]
15. Shumylova, E. (1997). Plastychni motyvy Oleksiya Ratmansʹkoho [Plastic motifs of Alexei Ratmanskyi]. Teatralʹno-kontsertnyy Kyiv, 4, 3-4. [in Ukrainian]
Опубліковано
2021-11-21
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ