ВОКАЛЬНА ЕСТРАДА УКРАЇНИ В КУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ ХХІ СТОЛІТТЯ

  • Maryna Chebotar Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв
Ключові слова: масова культура, естрадне мистецтво, естрада, шоу-бізнес, популярна пісня, артист, поп-культура, музична культура, цільова аудиторія,інформаційно-комунікативна галузь.

Анотація

Статтю присвячено розвитку та ролі естради у формуванні культурного фону сучасної епохи і встановленню діалогу між мистецтвом, суспільством і державою. Виявлено основні тенденції розвитку та функціональні преференції естради в сучасному інформаційно-комунікативному просторі, простежено її структурні та жанрові модифікації.

Починаючи з 1991 р., українська естрада починає інституалізуватися. Якщо до цього часу вона відігравала роль компенсації пригніченого комплексу етнічної недооціненості, то від часів здобуття незалежності вона стає самостійним культурним феноменом. Диференціація відбувається відразу на кількох рівнях. Найголовнішим є жанровий і стильовий. Українська естрада розподіляється на популярний, фольклорний та рок- рівні.

Важливим фактором у функціонуванні української естрадної музики є поява такого явища, як індустрія естрадного мистецтва. Насиченість напрямків сучасної музики корелює з кількістю вкладених коштів. Відповідно, музичне мистецтво стає залежним від загальних тенденцій в економіці країни.

У зв’язку з початком російсько-української війни у 2014 р. змінилася конфігурація презентації української естрадної музики в ефірах теле- та радіоканалів. Крім цього, на законодавчому рівні було обмежено частку російськомовного продукту. Деякі джерела трансляції естрадної продукції припинили існування. Почав відчуватися процес поширення та конкурентної спроможності україномовного естрадного продукту у зв’язку з уведенням квот на російськомовну музичну продукцію. Але не всі питання є врегульованими остаточно. Це пов’язано з недосконалістю законодавчої бази, з недостатнім рівнем культури споживання музичної продукції в українського споживача та порівняно невеликими (за світовими параметрами), бюджетами представлення української естрадної продукції.

Ключові слова: масова культура, естрадне мистецтво, естрада, шоу-бізнес, популярна пісня, артист, поп-культура, музична культура, цільова аудиторія,інформаційно-комунікативна галузь.

Посилання

Бодак В. Поповнення, яке не дасть сумувати: Відлуння І Всеукр. конкурсу артистів естради в Києві//Культура і життя. 2002. Вип. 11. Сс. 16-22.
2. Гулій Я. Українська сучасна музика має потенціал, але не має грошей… //Самостійна Україна. 2005. Вип. 24. Сс. 28-32.
3. Дзюба В. Страж человеческого в человеке. Литература в противоречии действительности// Вопросы литературы. 1989. Вып. 9. Сс. 31-34.
4. Крищенко В. Хто захистить українську пісню?// Дзеркало тижня. 2003. № 4. Сс. 22-27.
5. Мозговий М. Дозвілля і шоу-бізнес// Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції: «Духовна культура як домінанта українського життєтворення», 22-23 грудня 2005 р. Ч. ІІ. Київ, 2005. Сс.110-113.
6. Мозговий М. Становлення і тенденції розвитку української естрадної пісні: дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.01. КНУКіМ, 2007. 175 с.
7. Мозговий М. Тенденції становлення українського естрадного мистецтва // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. 2005. № 4. Сс. 197-203.
8. Мозговий М. Українська естрадна пісня 60-80-х років ХХ століття // Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2005. Вип. 10. Сс. 45-49.
9. Мозговий М. Українська пісенна естрада в умовах ринкових відносин // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2005. Вип. 15. Сс. 185-190.
10. Найпопулярніші українські музичні гурти початку року// URL: https://wikimediaukraine.wordpress.com/2015/02/19/top-hurty-wiki-1-2015
11. Овсянніков В. Поп-рок та його соціокультурні функції: український контекст // Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2019. Вип. 2. Сс. 242-246.
12. Рябуха Т. Витоки та інтонаційні складові української пісенної естради: дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Харків, 2017. 263 с.
13. Токарєв Ю. Той, хто запалює «зірки»: Продюсерська діяльність у шоу-бізнесі// Музика. 2002. № 3. Сс.11-15.
Опубліковано
2020-05-14
Розділ
МУЗИКОЗНАВЧІ СТУДІЇ