Візуальний словник мистецтва «Memento Mori»

  • Марина Валентинівна ПОНОМАРЕНКО ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»
Ключові слова: образотворче мистецтво, атрибути, символіка, Життя, Смерть, Воскресіння, «Memento mori», «Vanitas», «Danse macabre».

Анотація

У статті розглянуті твори образотворчого мистецтва різних періодів, об’єднані загальною темою «Memento mori». Показана відмінність філософської світоглядної парадигми (на прикладі мозаїки «Memento mori» І ст. до н.е. та «Урбінського диптиху» XV ст.) і релігійної (на прикладі натюрмортів XVII ст.), які знайшли втілення в іконографії творів означених періодів. Проаналізована іконографія, роль та значення атрибутів «Memento mori» у створенні образного ладу композицій «Danse macabre» і «Vanitas» у контексті релігійного світосприйняття. З’ясовано, що від часів греко-римської культури і до кінця XVII ст. склалася стійка іконографія творів за темою «Memento mori», у якій основою образної структури є алегорія та метафора. Візуальний словник, який склався в образотворчому мистецтві «Memento mori», включає зображення атрибутів мистецтв та наук, багатства і влади, земних задоволень, символів швидкоплинності життя, воскресіння, вічного життя та безсмертя людської душі, душі грішника, надії людини на життя після смерті, що покладена на Бога. Встановлено, що, незважаючи на зміни значень символів, що відбувались протягом століть, у лексиці «Memento mori» існують стійкі зображення, загальні для творів різних часів, – череп та метелик. Важливо, що саме ці символи відповідають бінарній опозиції СМЕРТЬ – ВОСКРЕСІННЯ, що базується на релігійній парадигмі світогляду. Частіше за все в науковому дискурсі за темою «Memento mori» в мистецтві, увага дослідників сконцентрована на твердженні про неминучість смерті та марноту земного життя. В даній статті погляд акцентований на творах «Мemento mori», в яких окрім послання про смерть є твердження про воскресіння та існування потойбічного життя після смерті.

Посилання

. Біблія або Книги Святого Письма Старого і Нового Заповіту. Б.м., 1988. 1501 с.
2. Герасименко О., Пашкевич К., Кучер Т., Марус О. Використання символіки Memento mori в дизайні сучасних ювелірних виробів. Актуальні проблеми сучасного дизайну. Матеріали V науково-практичної конференції (27 квітня 2023 р.). Київ: КНУТД. 2023. Т. 1. Сc. 180-183.
3. Жукова Н. Феномен страху: рефлексія в образотворчому мистецтві ХХ – початку ХХІ століття (культурологічний аспект). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. Вип. 1. Сc. 9-24.
4. Тарасенко О. Портрет і ритуал. Мистецтвознавство України. 2005. Вип. 5. Сс. 56-68.
5. Тарасенко О. Простір портрету. Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник Одеської державної академії ім. А. В. Нежданової. 2005. Вип. 6 (1). Сс. 148-162.
6. AriesPh. The Hour of Our Death. New York: Knopf Doubleday Publishing Group. 2013. 696 p.
7. Ayça Y. Damien Hirst’ün Eserlerinde Ölüm Teması. 2019. V. 57. Pp. 577-586.
8. Colum Hourihane, ed. The Routledge Companion to Medieval Iconography. Routledge Art History and Visual Studies Companions. London and New York: Routledge, 2017. 580 p.
9. Dance of death. Allegorical concept. Encyclopædia Britannica. URL: http://surl.li/mgsgyl
10. Davies D., ed. A Cultural History of Death in Antiquity. London: Bloomsbury Academic. 2024. Vol. 1-6. 1728 p.
11. Fisher C. Flowers of the Renaissance. Los Angeles: J Paul Getty Museum, 2011. 176 p.
12. Huizinga J. Autumntide of the Middle Ages: A study of forms of life and thought of the fourteenth and fifteenth centuries in France and the Low Countries. Leiden University Press. 2020. 616 p.
13. Hrynda B., Tkachuk I., Lysun Y., Shymin Y., & Odrekhivskyi V. A imagem da morte no discurso visual da iluminura francesa dos séculos XIII-XV: Tipologias Iconográficas e Práticas Artísticas. Convergências – Revista De Investigação E Ensino Das Artes, 2024. 17 (33). Рp. 47-66.
14. Meagher J. Botanical Imagery in European Painting. Department of European Paintings. The Metropolitan Museum of Art. 2007. URL: https://www.metmuseum.org/toah/hd/bota/hd_bota.htm.
15. Metropolitan Museum of Art. 2007.
URL: http://surl.li/hyzypw.
16. Ostberg R. Memento mori. Latin phrase. Encyclopædia Britannica. https://www.britannica.com/topic/memento-mori.
17. Plato. Phaedo (Cambridge Greek and Latin Classics) (C. J. Rowe, Trans.). Cambridge University Press, 1993 (Original work published ca. 360 BCE).
18. Schneider N. The Art of the Portrait (Masterpieces of European Portrait Painting 1420-1670). Barnes & Noble Books, 1997. Pp. 48-51.
19. Vanitas. Encyclopædia Britannica. https://www.britannica.com/art/vanitas-art.
20. Völser I. The theme of death in Italian art: the triumph of death. McGill University: 2001. 175 p.
21. Wilson M. The Hidden Language of Symbols. Publisher: Thames & Hudson, 2022. 272 p.
Опубліковано
2024-10-01
Розділ
ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ