Мукачівська школа мистецтв ім. С. Мартона у контексті генези та розвитку фахової освіти Закарпаття
Анотація
Стаття присвячена осмисленню діяльності Мукачівської школи мистецтв ім. С. Мартона з позиції виявлення її ролі в еволюції регіональної, національної фахової освіти. Авторами доведено: ІІ пол. ХХ ст. на Закарпатті характеризується розквітом музичної культури. Вагому роль у цьому процесі відіграла досліджувана установа. Її становлення, розвиток охоплює декілька періодів. 1945-50-і рр. ХХ ст. – заснування творчих принципів, які поєднали західноєвропейські та східноєвропейські традиції учіння. 60 – 80-і рр. ХХ ст. – подальший поступ, ознаменований збільшенням контингенту здобувачів, покращенням змісту навчання, удосконалення професійного рівня педагогів, вихованців, відкриття філіалів (котрі згодом стали самостійними організаціями), здійснення масштабної музично-просвітницької практики (дитяча філармонія, народна консерваторія). 90-ті – 2000-і рр. – найскладніший економічно, але одночасно найперспективніший для національного піднесення період. Відбувається переорієнтація роботи школи, згідно сучасних засад, євроінтеграція, отримання рядом колективів почесного звання «зразковий», створення нових відділів, здобуття мистецького статусу (1996 р.), присвоєння імені С. Мартона (1999 р). 2020 р. – реорганізація закладу, вмотивована цивілізаційними запитами ХХІ ст., необхідністю створення єдиного потужного культурно-просвітницького центру, де акумульовані найкращі інтелектуальні, креативні сили громади. Нині установа, окрім традиційних імпрез, дидактичного служіння, долучається розмаїтим міжнародним проєктам. Вона працює по двом стратегічним напрямам: продовжує розвивати мистецькі академічні традиції; апробовує нові форми художньої творчості (рухається в руслі естрадних тенденцій, прищеплюючи вихованцям високі стандарти модерних креативних практик). Багаторічна діяльність школи сприяла плеканню значної кількості майстрів, налагодженню концертного життя краю, формування публіки з високими естетичними смаками. Практика інституції має загальнонаціональне значення, оскільки низка її випускників – фахівці світового рівня, що популяризують українське мистецтво в багатьох країнах.
Посилання
2. Дацків І. Історичні та соціально-культурні передумови формування професійної освіти у Закарпатті. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2014. Вип. 33. Сс. 54-57.
3. Дацків І. Підготовка фахівців у галузі музичного мистецтва на Закарпатті (1919 – 1939 рр.). Людинознавчі студії. Серія “педагогіка”. 2015. Вип. 31. Сс. 127-133.
4. Коваленко А. Розвиток вітчизняної музичної освіти ХХ століття: до проблеми періодизації. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2016. №14. Сс. 290-300.
5. Мадяр-Новак В. Музична фольклористика Закарпаття: етапи, постаті, здобутки (кінець ХVІІ середина ХХ ст.) : дис. … кандидата мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2021. 371 с.
6. Микуланинець Л. Етнокультурні виміри становлення та розвитку професійного музичного мистецтва Закарпаття другої половини ХХ століття. Ужгород: Карпати, 2012. 212 с.
7. Росул Т. Музичне життя Закарпаття 20 – 30-х років ХХ ст. Ужгород: ПоліПрінт, 2012. 208 с.
8. 60 років Мукачівській школі мистецтв №1 ім. С. Мартона. Мукачево: Карпатська вежа, 2005. 18 с.