Євроденс як стильовий напрям української пісенної естради 1990-х років

  • Ольга Леонідівна ЗОСІМ Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв
  • Яна Артурівна ПОДУНАЙ Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв
Ключові слова: популярна музика, музичний стиль, пісенний жанр, євроденс, українська естрадна пісня 1990-х років.

Анотація

У роботі окреслено специфічні риси стилю «євроденс» та охарактеризовано доробок українських виконавців, що працювали у цьому стилі, в контексті розвитку української пісенної естради 1990-х рр. Методологія дослідження передбачала застосування історико-культурного, порівняльного та музично-аналітичного методів, які дали можливість визначити специфічні риси європейських пісенних шлягерів, написаних у стилі «євроденс», та показати особливості його рецепції українськими естрадними виконавцями 1990-х рр. Євроденс як музичний стиль мав коротку історію (1992-1995 рр.), проте велика кількість шлягерів засвідчила його значущість для розвитку європейської популярної музики. Соціокультурне підґрунтя євроденсу – європейські цінності толерантності та поваги до кожної людини, основний меседж – заклик до єдності й любові. Євроденс виникає на стику електронної та поп-музики: актуальний саунд ейсид-хаусу стає стильовим підґрунтям комерційного пісенного хіта 1990-х рр. Розвиток українського євроденсу припадає на другу половину 1990-х рр. Серед численних українських виконавців, що працювали у стилі «євроденс», гурти «Турбо-Техно-Саунд», «Фантом-2», «Аква Віта» зробили найбільший внесок у розвиток та стильове оновлення української пісенної естради. Український євроденс на початковому етапі відзначався інтелектуалізмом («Турбо-Техно-Саунд», «Фантом-2»), проте інформаційне перевантаження текстів негативно позначилося на музичній драматургії пісень, що стало перешкодою у створенні повноцінних євроденс-хітів. Класичні зразки євроденс-стилю («Аква Віта») відзначалися стрункістю музичної будови та мали усі риси комерційного шлягеру завдяки відмові від надмірного інтелектуалізму й орієнтації на базові принципи побудови євроденс-композицій. Українські євроденс-хіти з’явилися вже у період стильової переорієнтації європейської музики, а тому євроденс в українській естраді не встиг цілком розкрити свій потенціал. І хоча українські виконавці в силу багатьох причин не могли претендувати на місця у європейських хіт-парадах, євроденс розпочав символічний рух України в європейський культурний простір, а, отже, став підґрунтям її майбутньої культурної євроінтеграції.

Посилання

Бойко О. Українська масова музика: етапи розвитку, національні особливості: дис. … канд. мистецтвознав. Київ, 2017. 215 с.

Конвалюк У. Персонологічний дискурс вокального мистецтва української естради 70-х років ХХ – початку ХХІ століть: дис. … канд. мистецтвознав. Івано-Франківськ, 2020. 320 с.

Мозговий М. Становлення і тенденції розвитку української естрадної пісні: дис. ... канд. мистецтвознав. Київ, 2007. 175 с.

Рябуха Т. Витоки та інтонаційні складові української пісенної естради: дис. … канд. мистецтвознав.: Харків, 2017. 203 с.

Самая Т. Вокальне мистецтво естради як чинник культурного життя України другої половини ХХ – початку ХХІ століття: дис. ... канд. мистецтвознав. Київ, 2017. 199 c.

Шевченко О. Українська популярна музика: витоки та проблематика (1920–1990 рр.): дис. … канд. мистецтвознав. Київ, 2010. 170 с.

Шнур І. Пісенний шлягер як феномен популярної музики другої половини ХХ – початку ХХІ століть (на матеріалі радянської та пострадянської естради): дис. ... канд. мистецтвознав. Київ, 2018. 298 c.

Опубліковано
2023-04-02
Розділ
МУЗИКОЗНАВЧІ СТУДІЇ