Декоративне й образотворче мистецтво у творчості Г. Задніпряного

  • Ольга Володимирівна ШКОЛЬНА Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Олександр Петрович ОПАНАСЮК Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Наталія Анатоліївна ПРОХОРОВА Київський університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, дизайн книги, Україна, кінець ХХ – початок ХХІ століть, Геннадій Задніпряний

Анотація

У статті розглянуто звернення до декоративного й образотворчого мистецтва художника Геннадія Задніпряного, старшого викладача кафедри образотворчого мистецтва Київського університету імені Бориса Грінченка. Він відомий виконанням оформлення книжок для провідних видавництв України («Радянський письменник», пізніше – «Український письменник», «Здоров’я», «Музична Україна», «Політвидав», «Вища школа» – тепер «Либідь», «Борисфен», «Реклама» – далі мав назву «Час» при «Книжковій палаті» у       1980-х-1990-х рр.) і як автор низки проєктів зі стилізації в галузі декоративного мистецтва, зокрема, костюму та прикрас з металу, бісеру, бурштину, художнього дерева.

Знаний графік Г. Задніпряний відомий своєю творчістю  у галузі реклами, плакату, дизайну низки книжкових видань. Зокрема, серед останніх варто назвати «Замок Броуді»                                А. Кроніна 1988 р., «Категорію часу в музичній культурі» 1990 р., «Історію та теорію світової культури» 1994 р., «Мистецтво гречності»  1994 р., «Українську народну вишивку» 1995 р., «Дискурс модернізму в українській літературі» С. Павличко 1996 і 1999 рр., «Веселочка» 2006 р.

Крім того, він виконав низку екслібрисів, у тому числі доктора психологічних наук С. Болтівця, скульпторки                            Н. Ковтун, художника гарячої емалі В. Бородая, писанкарки                       З. Сташук, й оздоблення низки конвертів, що випускалися величезними накладами «Укрпошти». Приміром, до 135-річчя        Б. Грінченка (1998 р.), з образом кримськотатарського поета та історика Амді Гірайбая (2001 р.), з Устілузьким музеєм                              І. Стравінського (2003 р.), образами Платона Майбороди                  (2018 р.), Олександра Бородая (2015 р.) та ін.

Посилання

1. Архів Генадія Задніпряного. Частково депонований. 2022.
2. Беляєва Я. Художньо-естетичні та образні засади творчості українського графіка Геннадія Задніпряного, дипломний проєкт магістра. Київський університет імені Бориса Грінченка. 2016. 56 с.
3. Валуєнко Б. Архітектура книги. Київ: Мистецтво, 1976. 216 с.
4. Валуєнко Б. Композиція видання: Мистецтво зовнішнього оформлення книги. Київ: НМК ВО, 1992. 98 с.
5. Валуєнко Б. Специфіка оформлення книжкових оправ. Київ: Час, 1990. 48 с.
6. Валуєнко Б. Шрифт у художньому оформленні сучасних книжкових видань в Україні. Друкарство. 1994. №1. Сс. 16-19.
7. Інтерв’ю О. Школьної та О. Опанасюка з Геннадієм Задніпряним. Київ, 04.09.2022 р.
8. Романенкова Ю. Українська графіка на сторінках португальського видання. Contemporary international ex-libris artists. Portugal, 2016. Сс. 1410-144.
Опубліковано
2022-12-01
Розділ
ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ