Український традиційний цирк у сучасних реаліях: між становленням і знищенням

  • Юлія Вікторівна РОМАНЕНКОВА Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв
Ключові слова: сценічне мистецтво, циркове мистецтво, традиційний цирк, дресура тварин, циркове шоу.

Анотація

Стаття присвячена сучасному українському цирковому мистецтву. Актуалізується проблема існування традиційного цирку в умовах викликів сучасного суспільства. Наголошується на тому, що традиційний цирк можливий лише за умови наявності в ньому жанру дресури, тобто використання тварин у циркових номерах. Наголошено на важливості аналізу питання виключно на прикладі державних стаціонарних цирків, яких сьогодні в Україні сім, а саме на прикладі циркових інституцій, що мають у власності будівлі та умови для знаходження тварин, забезпечення їх необхідним ветеринарним обслуговуванням, годуванням та потрібним режимом утримання. Наводяться основні виклики сучасності, які ставлять під загрозу існування дресури як жанру циркового мистецтва: COVID-2019, який унеможливив циркові уявлення як елемент масових видовищних заходів у зв'язку з карантинними обмеженнями, російсько-українська війна, що знищує серед іншого і циркову галузь, законопроект про заборону використання тварин у цирках, що ставить під загрозу існування традиційного цирку загалом. Акцентується дискусійний характер проблеми, наголошується на наявності моральної етичної, юридичної економічної складових питання.

Посилання

1. Kotelnikov, S. (2016). Kletka na dvoih [Cage for two. Kyiv: Logos [in Russian].
2. Kurinna, G. (2005). Khudozhnya spetsyfika dramaturhiyi tsyrku yak riznovydu dramatychnoho rodu literatury [The artistic specificity of circus dramaturgy as a kind of dramatic kind of literature]. Proceedings of Kharkov National Pedagogical University by H.S. Skovoroda, 3165-172 [in Ukrainian].
3. Malykhina, M. (2009). Tsyrkove mystetstvo Ukrayiny 20 – 30-kh rokiv XX stolittya [Circus art of Ukraine of the 20-30-s of XX century]. PhD Thesis. 26.00.01. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].
4. Pozharska, O. (2017). Zmist ta funktsiyi tsyrkovoho vydovyshcha [Content and functions of the circus spectacle]. Young Scientist, 9(49), 181-186 [in Ukrainian].
5. Pozharska, O. (2018). Tsyrk yak poyednannya masovoho ta elitarnoho mystetstva v systemi suchasnoyi kulʹtury [Circus as a combination of mass and elite art in the system of modern culture]. Questions of Cultural Studies, 34, 143-150 [in Ukrainian].
6. Pozharska, O. (2021). Tsyrk u prostori kulʹtury Ukrayiny: instytualizatsiynyy aspekt [Circus in the space of culture of Ukraine: institutionalization aspect]. PhD Thesis. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
7. Romanenkova, Yu. (2020). Sovremenoye tsirkovoye iskusstvo kak pole dlya bor’by so stereotipami [Contemporary circus art as a field for combating stereotypes]. Art-platforma. 1, 69-93 [in Russian].
8. Romanenkova, Yu., Ignatov, A., Gandzuyk, V. (2018). Eksperimenty molodyh artistov v zhanre parnogo ruchnogo ekvilibra v kontekste razvitiya ukrainskogo proekta “Raw tsirk” [Experiments of young artists in the genre of pair manual equilibrium in the context of the development of the Ukrainian project “Raw circus”]. Science, research, development, 29-34 [in Russian].
9. Romanenkova, Y. (2020). Suchasna tsirkova shkola yak istrument prezentuvannya krayiny v kulturnomu prostori [Modern Ukrainian circus school as a tool for presenting the country in the world cultural space]. Young Scientist. 3(79), 69-73 [in Ukrainian].
10. Rybakow, M. (2006). Kievskiy tsirk: lyudi, sobytiya, sudby [Kiev circus: People, events, destinies]. Kiev: Atika.
11. Shumakova, S. (2014). Tsyrkovoye iskusstvo kak metafora zhizni [Circus art as a life metaphor]. Universum, 5(7): Available at: https://7universum.com/pdf/philology/5(7)/Shumakova.pdf [in Russian].
12. Shumakova, S. (2014). Khar'kovskaya tvorcheskaya masterskaya tsirkovogo iskusstva: tipologiya postanovochnykh tendentsiy [Content and structural and procedural characteristics of the artistic activity of the Kharkov creative workshop of circus art]. Traditions and innovations in higher architectural and artistic education, 4: 83-88 [in Russian].
13. Shumakova, S. (2015). Heneza ta evolyutsiya kharkivsʹkoyi shkoly tsyrkovoho mystetstva [Genesа and evolution of the Kharkov circus art school]. PhD Thesis. kharkiv: KhDAK [in Ukrainian].
14. Romanenkova, J., Paliychuk, A., Sharikov, D., Bratus, I., Kuzmenko, H., Gunka, A. (2021). Circus art in modern realities: functions, problemas, prospects. Revista inclusiones, 8, 571-581 [in English].
Опубліковано
2022-06-30
Розділ
КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ РОЗВІДКИ